Audi e-tron Forum banner

2024 Q4 E-Tron - een week oud, zoveel problemen

14K views 51 replies 22 participants last post by  lanedesgeorges  
#1 ·
Hallo allemaal,

Dit is onze eerste Audi en ik kan niet begrijpen hoe er zoveel technische problemen kunnen zijn in een state-of-the-art Audi-auto. Toch zijn we hier.

1. CarPlay werkt, dan weer niet.
2. Het piepen voor het overschrijden van de snelheidslimiet komt steeds terug, hoe vaak we het ook uitzetten.
3. De radio schakelt terug naar FM, hoe vaak we hem ook op Sirius laten staan ("Lithium" of "Deep Tracks" voor degenen die geĂŻnteresseerd zijn).
4. Het CarPlay-pictogram verwijdert zichzelf uit de snelkoppelingen aan de linkerkant van het scherm.
5. Minstens 4-5 andere afwijkingen die ik niet zal opsommen.

Hoe kan Audi in godsnaam een auto leasen met bekende problemen als deze? Ik wil de auto morgenochtend naar de dealer brengen en hen vertellen dat we een leenauto nodig hebben en ons pas te bellen als ze de software hebben bijgewerkt en ons hebben bewezen dat de auto zich niet langer zo zal gedragen.

Alle inzichten of suggesties zouden geweldig zijn. Dit is de reden waarom ik tien jaar bij Lexus ben gebleven en daarvoor zoveel jaren bij Acura.

#2 · (Edited)
Heb je enig onderzoek gedaan voordat je het voertuig aanschafte?
Heb je echte problemen met het voertuig? Je beschrijft kleine dingen met de MMI. De dealer gaat geen softwarefouten "repareren".

Je hebt geen "state of the art" voertuig gekocht. Het is het basismodel in Audi's etron-reeks die waarschijnlijk halverwege de levenscyclus zit. Het was goedkoop, met een reden.

Stel je voor dat je $120.000+ uitgeeft aan een LX600 en de motor begeeft het....

#3 ·
Problemen 1, 3 en 4 zijn allemaal hetzelfde. Het is waarschijnlijker dat het een probleem is met de verbinding van uw telefoon met de auto. Probleem 2 is geen fout, het doet wat de Europese regelgevers van plan waren. Het wordt gereset telkens wanneer u de auto start. Om het vervelende piepen op te lossen, is het gemakkelijk om een snelkoppeling te maken voor het geluid van de snelheidswaarschuwing en ook een snelkoppelingspictogram op de verticale pictogramstrip te plaatsen, dus geen drama. U kunt er ook voor kiezen om u gewoon aan de snelheidslimiet te houden.

#6 ·
Problemen 1, 3 & 4 zijn allemaal hetzelfde. Het is waarschijnlijker dat er een probleem is met uw telefoon die geen verbinding maakt met de auto. Probleem 2 is geen fout, het doet wat de Europese regelgevers bedoeld hebben. Het reset elke keer dat u de auto start. Om het vervelende piepen op te lossen, is het gemakkelijk om een snelkoppeling te maken voor het waarschuwingsgeluid bij overschrijding van de snelheid en ook een snelkoppelingspictogram op de verticale pictogrammenstrip te plaatsen, dus geen drama. U kunt er ook voor kiezen om u gewoon aan de snelheid te houden

Bedankt. Er is niets dat ik niet heb kunnen programmeren in deze auto. Het probleem is dat elke keer dat we terug in de auto stappen, alles terug in de nanny-modus staat, CarPlay van de verticale snelkoppelingen valt en alle nanny-onzin weer opnieuw begint.

Voor de man die suggereerde dat ik me gewoon aan de snelheidslimiet moest houden, bedankt voor niets. Het systeem waarschuwt me weer als ik 2 MPH boven de toegestane limiet ga en blijft me dan om de paar minuten waarschuwen. Dat is ronduit absurd.

Ik was nooit een fan van Audi, BMW of Mercedes. Ik zou nooit een Audi hebben geleased. Het is mijn partner die het wilde en we hebben de eerste twee weken gelachen en gevloekt over hoe belachelijk deze situatie is. ELKE keer dat we in de auto stappen, gebeurt dezelfde rotzooi. Dit gebeurt nooit met mijn Lexus of mijn Porsche.

#7 · (Edited)
Och jee. Ik zeg het niet graag, maar ik ga met problemen van de eerste wereld op deze lijst.

Is het voertuig er niet in geslaagd u te vervoeren naar waar u naartoe wilt? Is het spontaan in vlammen opgegaan en heeft het uw huis afgebrand?

Ja, het heeft wat softwareproblemen. Als Mac-gebruiker van lange tijd vind ik het komisch wat sommige mensen accepteren van het copycat-merk. (En dankzij een recente uitstap naar een hobby die grotendeels afhankelijk is van dat wankele platform, ervaar ik die pijn uit de eerste hand).

(De vlamwerende kleding aantrekken… ) 🤪

Trouwens, in mijn ervaring kunnen veel problemen met CarPlay worden verholpen door simpelweg een USB-kabel aan te sluiten. Ik weet het, hoe ouderwets. Maar het werkt gewoon!

#11 ·
Och jee. Ik haat het om te zeggen, maar ik ga met first world problems op deze lijst.

Is het voertuig er niet in geslaagd u te vervoeren naar waar u naartoe wilt? Is het spontaan in vlammen opgegaan en heeft het uw huis platgebrand?

Ja, het heeft wat softwareproblemen. Als Mac-gebruiker van lange tijd vind ik het komisch wat sommige mensen accepteren van het copycat-merk. (En dankzij een recente uitstap naar een hobby die grotendeels afhankelijk is van dat wankele platform, ervaar ik die pijn uit de eerste hand).

(Het aantrekken van de vuurvaste kleding… ) 🤪

Trouwens, in mijn ervaring kunnen veel problemen met CarPlay worden verholpen door simpelweg een USB-kabel aan te sluiten. Ik weet het, hoe ouderwets. Maar het werkt gewoon!
Ik daarentegen voel mee met de man. Bugs zoals die zijn ERG frustrerend en als geadverteerde functies niet werken, moeten ze worden opgelost.

Eerlijk gezegd, Audi zou zich moeten schamen voor de softwaretoestand van deze auto's

#8 ·
Heb ook een 24' e-tron die minder dan 2 maanden uit de fabriek komt en pas 900 mijl op de teller heeft. Gisteravond reed ik en elk mogelijk geel waarschuwingslampje begon achter elkaar te verschijnen. Nu zit de auto in de noodloop met allerlei fouten, beperkte ophanging etc. etc. Dit is nadat hij een regeleenheid van ÂŁ3500 nodig had voordat ik hem ĂĽberhaupt bij de dealer kon ophalen.

Begin al spijt te krijgen van elektrisch rijden. Terug naar Audi om een rotding van een Q3 te krijgen, terwijl ze er ongetwijfeld weer twee weken over doen om het te diagnosticeren.

Het is ook vermeldenswaard dat mijn telefoon geen verbinding kan maken via Bluetooth. Geen idee waarom, maar pas na ongeveer 10 minuten rijden. Het is ofwel CarPlay of niets.

#9 ·
Ik heb even nagedacht over de foutmelding “vering beperkt”, wat een beetje ongebruikelijk is voor stalen veren en “domme” hydraulische schokdempers, maar toen realiseerde ik me dat dit hoogstwaarschijnlijk geen Q4 is. Zoals met veel dingen is actieve/luchtvering geweldig, als het werkt. Ik ben er niet kapot van dat het niet op de Q4 zit, althans niet voor standaard configuraties. Ik geloof dat het op de originele e-tron en Q8 e-tron zit.

#10 ·
Ik heb even nagedacht over de foutmelding "ophanging beperkt", wat een beetje ongebruikelijk is voor stalen veren en "domme" hydraulische schokdempers, maar toen realiseerde ik me dat dit hoogstwaarschijnlijk geen Q4 is. Zoals met veel dingen is actieve/luchtvering geweldig, als het werkt. Ik ben er niet kapot van dat het niet op de Q4 zit, tenminste voor standaard configuraties. Ik geloof dat het op de originele e-tron en Q8 e-tron zit.
Ja, je hebt gelijk, maat, ik realiseerde me niet dat ik het Q4-forum had geladen! Ik denk niet dat het een ophangingsfout is, maar waarschijnlijk meer software of iets anders, want er worden zoveel verschillende codes weergegeven, maar toch frustrerend in zo'n nieuwe auto.

#16 ·
Moet u de auto mogelijk met de sleutel vergrendelen om te onthouden dat uw snelheidslimietwaarschuwing is ingesteld? Heeft u een profiel ingesteld? We verliezen de hele tijd onze favorieten, verder geen bugs in twee jaar, hoewel de MMI vreselijk traag is als u de auto instapt en de instellingen worden geladen. BMW heeft dat veel beter onder de knie.

#17 · (Edited)
Er is een smerig verhaal over hoe VAG probeerde zijn softwareontwikkeling voor voertuigen in eigen huis te beheren in plaats van het uit te besteden. Ik denk dat de toepasselijke term FUBAR is. Minstens één CEO verloor zijn baan erdoor, en meerdere Porsche- en Audi-voertuigen zijn jarenlang vertraagd.

ID.4 had echt afschuwelijke software toen hij voor het eerst op de weg kwam. Naar verluidt is het enigszins verbeterd. De software van Q4 heeft ook enkele incrementele verbeteringen gezien. Ik denk dat VAG weinig andere keus had dan ze "zoals ze zijn" uit te brengen, omdat ze hogere verkoopvolumes nodig hadden om te voorkomen dat de EV-inspanning zou imploderen. Niet elke EV-fabrikant heeft een suikeroom zoals Bezos/Amazon om hen te steunen ( kuch... Rivian... kuch ).

Het is vermeldenswaard dat de meeste defecten beperkt zijn tot "infotainmentsysteem"-functies, niet tot kernfuncties van het voertuig. VAG is wat conservatiever dan sommige merken als het gaat om het loslaten van bètatestvoertuigen op de openbare weg. Intern testen kost tijd...

Maar ja, dit is het soort dingen dat waarschijnlijk nog jarenlang als casestudy zal worden gebruikt voor bedrijfsmanagement en industrieel ontwerp.

#18 ·
Welkom bij het circus!
Ik ging naar mijn dealer met een lijst van alle problemen die we hadden gevonden en bijna allemaal werden beantwoord met "Audi is ervan op de hoogte, maar we hebben nog geen oplossing".

Het laatste WTF-item was afgelopen weekend, we gingen uit met een paar vrienden. Kwamen laat thuis. Vergaten dat ik mijn sleutel niet had omdat ik met een paar vrienden naar de locatie reed, terwijl mijn vriendin ons daar in de Q4 ontmoette. Omdat ze een paar drankjes had gehad, reed ik naar huis. Reed de oprit op, zette haar af en ging toen naar de brievenbus een blok verderop. Stapte uit, haalde de post op en begon toen naar huis te rijden, of dat dacht ik. Tot mijn verbazing kon ik de Q4 niet besturen. Ik kon hem aanzetten, naar alle muziek luisteren die ik wilde. Ik kon zelfs de airconditioning bedienen, maar kon er niet mee rijden omdat ik de sleutel niet had! Moest naar huis lopen en hem halen, en toen terug naar de auto lopen. Niet één keer nadat ze uit de auto was gestapt, vertelde de auto me dat de sleutel niet aanwezig was. Het zei het pas nadat ik uitstapte en weer in de auto stapte en toen probeerde hem in de drive te zetten!
Ironisch genoeg had ik denk ik geluk, aangezien het maar een blok verderop was, maar wat als ik haar over de stad had gereden nadat ik haar had afgezet, wat vrij gebruikelijk is voor ons. Ik zou echt gestrand zijn geweest!

Dat was voor mij de druppel... kreeg mijn vriendin eindelijk zover om ermee in te stemmen hem in te ruilen. Natuurlijk, ik zal er zeker mijn a$$ op verliezen. Maar ik zal niet de verschillende frustraties hebben die ik elke keer krijg als ik erin rijd.
Tot nu toe is de ervaring als eigenaar voldoende geweest om me ervan te overtuigen nooit meer een Audi te kopen.

#22 ·
Wil je dat de auto rijdt zonder dat de sleutel aanwezig is?
Ik wil dat hij me vertelt dat de sleutel er niet is voordat ik ga rijden... zoals elke andere auto.
Sorry, misschien was ik onduidelijk. Mijn vriendin had haar sleutel bij zich. Daardoor konden we naar huis rijden. Toen ik haar afzette, stond de auto nog in de versnelling. Ze stapte uit de auto met de sleutel en ging het huis in. De auto vertelde me niet dat de sleutel afwezig was voordat ik naar de brievenbus reed. Dus geen sleutel aanwezig in de auto en hij liet me wegrijden. Niet cool!

#23 ·
Ik ben me slechts bewust van een softwarefout die me trof, en het lijkt erop dat deze verband hield met een software-upgrade die gerelateerd was aan de nieuwe modellen een paar jaar geleden. Ik begrijp dat de nieuwe software een andere ontwikkelstack gebruikte en dat ze de software onvoldoende regressietests hebben onderworpen voor oudere modellen. Het duurde een paar weken, maar ze hebben het opgelost.

#28 ·
Er is duidelijk een misverstand tussen de dealer en de koper dat kan worden verholpen met een sessie van een uur bij de dealer om de software in te stellen en uit te leggen. Apple CarPlay is niet correct geconfigureerd. Het kan het beste worden ingesteld om via de wifi-hotspot van de Q4 te werken. Zowel de Q4 als de iPhone moeten op die manier worden ingesteld. Succes.

#31 ·
Hoi allemaal,

Dit is onze eerste Audi en ik kan niet begrijpen hoe er zoveel technische problemen kunnen zijn in een state-of-the-art Audi-auto. Toch zijn we hier.

1. CarPlay werkt, dan weer niet.
2. Het piepen voor het overschrijden van de snelheidslimiet komt steeds terug, hoe vaak we het ook uitzetten.
3. De radio keert terug naar FM, hoe vaak we hem ook op Sirius laten staan ("Lithium" of "Deep Tracks" voor degenen die geĂŻnteresseerd zijn).
4. CarPlay-pictogram verwijdert zichzelf uit de snelkoppelingen aan de linkerkant van het scherm.
5. Minstens 4-5 andere afwijkingen die ik niet zal opsommen.

Hoe kan Audi in godsnaam een auto leasen met bekende problemen als deze? Ik wil de auto morgenochtend naar de dealer brengen en hem vertellen dat we een leenauto nodig hebben en ons pas te bellen als ze de software hebben bijgewerkt en ons hebben bewezen dat de auto zich niet langer zo zal gedragen.

Alle inzichten of suggesties zouden geweldig zijn. Daarom ben ik tien jaar bij Lexus gebleven en daarvoor zoveel jaren bij Acura.
Vraag uw dealer om TSB 20733711 te installeren. Het verandert het gedrag van de snelheidsbordtoon zodat deze uit blijft als u uit selecteert. Niet meer terug naar aan. Ik laat het morgen installeren op mijn 2024 Q4 Etron 55 en houd mijn vingers gekruist. Ik zal updaten na mijn sessie morgen. Trouwens, het is de wet in het VK en Duitsland om standaard aan te staan, maar niet in Noord-Amerika

#33 ·
Ehh, het lijkt me dat veel van de klachten gaan over carplay, MMI en entertainmentfuncties in de auto. Misschien hadden ze een HI-FI-dealer moeten bezoeken in plaats van een autodealer...weet niet...vraag me gewoon af!
Uhh echt, is het teveel om van een auto van meer dan $ 50.000 werkende functies te verwachten? Elke huurauto van de economieklasse waar ik onlangs in ben geweest, heeft feilloos gewerkt.

#35 · (Edited)
Ik investeer niet te veel in ICIS. Een fabrieks-FM en een multi-cd-speler - Nakamichi - of MM, zijn meer dan ik nodig heb. Ik zou de luidsprekers kunnen vervangen door betere dan de fabrieks-exemplaren - Focal, MB Quart, Nakamichi etc., maar daar geef ik niet veel meer aan uit.

IMHO, ongeacht hoeveel men uitgeeft aan het upgraden van het fabrieksgeluidsysteem van de auto met high-end componenten, het zou nog steeds niet zo goed klinken als een degelijke HTS.

#36 ·
IMHO, ongeacht hoeveel men uitgeeft aan het upgraden van het fabrieksgeluidsysteem van de auto met high-end componenten, het zou nog steeds niet zo goed klinken als een fatsoenlijke HTS.
Twee woorden: Noise Floor. Beter in een EV dan een ICE, maar nog steeds een stuk luidruchtiger dan welke kamer dan ook in mijn huis. Tenzij de honden blaffen. Ook een vrij complexe akoestische omgeving die verandert als je er mensen en/of bagage in plaatst.

Het upgraden van fabrieks luidsprekers in moderne auto-audiosystemen is moeilijk vanwege alle elektronische equalisatie en faseverschuiving. En dat is ingebakken in de elektronica van het infotainmentsysteem met minimale bedieningselementen. Om het goed te doen, moet je computergestuurde elektronica gebruiken om de fabriekstuning ongedaan te maken en deze vervolgens opnieuw te doen met de nieuwe luidsprekers. $$$

Maar we dwalen af. Ik had het over daadwerkelijke glitches en softwareproblemen, niet over gebrekkige geluidskwaliteit. Ik denk eigenlijk dat het SONOS-systeem in onze Q4 de beste audio in de auto is die ik ooit heb gehoord. Maar ik luister alleen in de auto op roadtrips en ik gebruik de Q4 niet voor roadtrips. Ach ja. Mijn vrouw vond het leuk toen ze nog naar haar werk pendelde.