Audi e-tron Forum banner

Elke nacht opladen?

9.4K views 16 replies 9 participants last post by  MacAllan  
#1 ·
Is het oké om elke nacht op te laden, zelfs als het laadniveau bijvoorbeeld 70% is? Ik zit op 20% en was van plan om vanavond op te laden en kreeg een noodoproep om naar een plek te gaan waar 20% niet genoeg was. Ik realiseer me dat ik naar een snellader kan rijden, maar als ik elke nacht tot 80% kan opladen zonder de batterij te beschadigen, zou ik dat liever doen.

#5 ·
Is het oké om elke nacht op te laden, zelfs als het laadniveau bijvoorbeeld 70% is? Ik ben gezakt tot 20% en was van plan om vanavond op te laden en kreeg een noodoproep om naar een plek te gaan waar 20% niet genoeg was. Ik realiseer me dat ik naar een snellader kan rijden, maar als ik elke nacht tot 80% kan opladen zonder de batterij te beschadigen, zou ik dat liever doen.
Met AC-laden van 9kW kun je de batterij echt niet beschadigen. Ik zou zeggen dat 90% ook prima is. Ik denk dat het goed is om hem af en toe tot 20% te laten zakken, wanneer het uitkomt.

#6 ·
Is het oké om elke nacht op te laden, zelfs als het laadniveau bijvoorbeeld 70% is? Ik ben gedaald tot 20% en was van plan om vanavond op te laden en kreeg een noodoproep om naar een plek te gaan waar 20% niet genoeg was. Ik realiseer me dat ik naar een snellader kan rijden, maar als ik elke nacht kan opladen tot 80% zonder de batterij te beschadigen, zou ik dat liever doen.
Het is eigenlijk beter om vaak en minder dan zelden en meer op te laden, dus geen probleem om elke dag/nacht op te laden.
En als je voor je batterij wilt zorgen, gebruik dan geen super/snellader, tenzij je het echt nodig hebt en laad niet op tot 100% tenzij je het nodig hebt, 80% is prima.

#9 ·
Zo laad ik de mijne ook op. Ik rijd niet elke dag met de auto, maar laad hem wel weer op tot 89% wanneer ik dat wel doe. Af en toe sla ik een oplaadbeurt over en laat ik hem wat lager komen, maar dat is niet echt met opzet, meer omdat ik het druk heb en vergeet hem aan de oplader te leggen.

Ik heb een paar keer bij een snellader opgeladen, maar laad bijna uitsluitend thuis op.

Het is eigenlijk beter om vaak en minder op te laden dan zelden en meer, dus geen probleem om elke dag/nacht op te laden.
En als je voor je batterij wilt zorgen, gebruik dan geen super/snellader, tenzij je het echt nodig hebt en laad niet op tot 100% tenzij je het nodig hebt, 80% is prima.

#8 ·
Is het oké om elke nacht op te laden, zelfs als het laadniveau bijvoorbeeld 70% is? Ik ben gedaald tot 20% en was van plan om vanavond op te laden en kreeg een noodoproep om naar een plek te gaan waar 20% niet genoeg was. Ik realiseer me dat ik naar een snellader kan rijden, maar als ik elke nacht kan opladen tot 80% zonder de batterij te beschadigen, zou ik dat liever doen.
Precies om deze reden probeer ik mijn etron uit 2019 opgeladen te houden tussen 50 en 100%. Wie laat over het algemeen zijn ICE-voertuig zakken tot 1/8 tank? Ik heb graag de 50% voor noodgevallen - ik zou het vreselijk vinden om in de garage leeg te bloeden en te wachten tot mijn EV is opgeladen! De batterij laten leeglopen of tot 100% opladen DOET NIETS om de gezondheid van de batterij te verbeteren. De Audi-batterijbuffers helpen de batterij te beschermen. EV's geven de voorkeur aan frequentere ondiepe ladingen in plaats van onregelmatige diepe ladingen, vooral bij L2-laden.

#10 ·
Is het oké om elke nacht op te laden, zelfs als het laadniveau bijvoorbeeld 70% is? Ik ben gedaald tot 20% en was van plan om vanavond op te laden en kreeg een noodoproep om naar een plek te gaan waar 20% niet genoeg was. Ik realiseer me dat ik naar een snellader kan rijden, maar als ik elke nacht tot 80% kan opladen zonder de batterij te beschadigen, zou ik dat liever doen.
Patrick, geweldige vraag, en heb alsjeblieft geduld met mijn antwoord hieronder. Je vraag komt op een van de beslissende factoren tussen elektrische en ICE-aangedreven voertuigen. Zou je 's nachts parkeren als je ICE-voertuig slechts 20-40 mijl geschatte actieradius heeft? Of, op welk punt zou je tanken? 3/4 tank, 1/2 tank, naald op E? Naar mijn mening is elke nacht opladen voor mijn dagelijkse rijden van 30-60 mijl te frequent. Ik heb mijn ICE-voertuigen pas getankt toen de tank ongeveer een kwart vol was. Ik heb mijn Etron tot minder dan 20% gereden, maar ik heb hem meteen thuis aan de oplader gezet. Als ik een noodgeval had dat een grotere actieradius vereiste, zou ik de 3 mijl naar mijn lokale DC-snellader rijden en een hoeveelheid opladen om op de noodsituatie te reageren en naar huis terug te keren.

EV-batterijen hebben een bereik van 2.500 tot 5.000 oplaadcycli voordat de batterij en het bereik worden verminderd tot voorbij praktisch gebruik. Ik heb hieronder een url verstrekt naar een artikel dat oplaadcycli uitlegt.

Etron-batterijen hebben een garantie van maximaal 8 jaar of 100.000 km… “8 jaar/100.000 mijl (afhankelijk van wat het eerst komt) beperkte hoogspanningsbatterijgarantie op MY21 Audi e-tron-voertuigen. De batterijcapaciteit neemt af met de tijd en het gebruik. De garantie dekt mogelijk niet de batterijcapaciteit terug naar een “als nieuw” staat met 100% netto capaciteit.” (Batterijgarantie > e-tron Innovation > Duurzaamheid > Audi | Luxe sedans, SUV's, cabriolets, elektrische voertuigen & meer )

Dus theoretisch zou je 2.922 keer kunnen opladen tijdens de garantieperiode als je elke dag oplaadt. Nu kom je in oplaadcycli en de diepte van de lading.

De volgende is oplaadcyclus. Ik heb deze uitleg gekopieerd van Ziggwheels die een eenvoudige uitleg geeft… “Dus, wat betekent een ‘oplaadcyclus’ precies? Eén batterijcyclus vertaalt zich in feite in het ontladen van een batterij tot een bepaalde hoeveelheid en deze vervolgens weer opladen tot de volledige capaciteit. In conventionele termen zou een volledige cyclus één volledige ontlading en één volledige herlading betekenen. De hoeveelheid ontlading van de batterij wordt de ontlaaddiepte genoemd.

Bij normaal gebruik doorloopt een batterij meerdere oplaad- en ontlaadcycli. Een levenscyclus van een batterij is het aantal oplaad- en ontlaadcycli dat hij kan voltooien terwijl hij toch het grootste deel van zijn prestaties behoudt. Nu verliest de batterij met elke oplaadcyclus langzaam zijn capaciteit om een volledige lading vast te houden, wat in de loop van de tijd resulteert in minder prestaties (minder bereik en snellere ontlading).”

Referentie: Momim, A. 9 mei 2022. Dit is wat de oplaad- en ontlaadcycli op EV-batterijen betekenen.

#13 ·
Patrick, geweldige vraag, en wees geduldig met mijn antwoord hieronder. Je vraag komt tot een van de beslissende factoren tussen elektrische en ICE-aangedreven voertuigen. Zou je 's nachts parkeren als je ICE-voertuig slechts een geschatte actieradius van 20-40 mijl heeft? Of, op welk punt zou je tanken? 3/4 tank, 1/2 tank, naald op E? Naar mijn mening is elke nacht opladen voor mijn dagelijkse 30-60 mijl te frequent. Ik tankte mijn ICE-voertuigen pas toen de tank ongeveer een kwart vol was. Ik heb mijn Etron tot minder dan 20% gereden, maar ik heb hem meteen thuis aan de oplader gezet. Als ik een noodgeval zou hebben dat een grotere actieradius vereist, zou ik de 3 mijl naar mijn lokale DC-snellader rijden en een hoeveelheid opladen om op de noodsituatie te reageren en naar huis terug te keren.

EV-batterijen hebben een bereik van 2.500 tot 5.000 oplaadcycli voordat de batterij en het bereik worden verminderd tot voorbij praktisch gebruik. Ik heb een url verstrekt naar een artikel dat oplaadcycli uitlegt.

Etron-batterijen hebben een garantie van maximaal 8 jaar of 100.000 km… “8 jaar/100.000 mijl (afhankelijk van wat het eerst komt) beperkte garantie op hoogspanningsbatterijen op MY21 Audi e-tron-voertuigen. De batterijcapaciteit neemt af met de tijd en het gebruik. De garantie dekt mogelijk niet het herstellen van de batterijcapaciteit tot een “als nieuw” conditie met 100% netto capaciteit.” (Batterij beperkte garantie dekking > e-tron Innovation > Duurzaamheid > Audi | Luxe sedans, SUV's, cabriolets, elektrische voertuigen & meer )

Dus theoretisch zou je 2.922 keer kunnen opladen tijdens de garantieperiode als je elke dag oplaadt. Nu kom je in oplaadcycli en de diepte van de lading.

Vervolgens is er de oplaadcyclus. Ik heb deze uitleg gekopieerd van Ziggwheels die een eenvoudige uitleg geeft… “Dus, wat betekent een ‘oplaadcyclus’ precies? Eén batterijcyclus vertaalt zich in feite in het ontladen van een batterij tot een bepaalde hoeveelheid en deze vervolgens weer opladen tot de volledige capaciteit. In conventionele termen zou een volledige cyclus één volledige ontlading en één volledige herlading betekenen. De hoeveelheid ontlading van de batterij wordt de ontladingsdiepte genoemd.

Bij normaal gebruik doorloopt een batterij meerdere oplaad- en ontlaadcycli. Een levenscyclus van een batterij is het aantal oplaad- en ontlaadcycli dat hij kan voltooien terwijl hij toch het grootste deel van zijn prestaties behoudt. Nu verliest de batterij met elke oplaadcyclus langzaam zijn capaciteit om een volledige lading vast te houden, wat na verloop van tijd resulteert in minder prestaties (minder actieradius en snellere ontlading).”

Referentie: Momim, A. 9 mei 2022. Dit is wat de oplaad- en ontlaadcycli op EV-batterijen betekenen.
Die site beschrijft alleen de basis van een oplaadcyclus, ja, het is van 100 naar 0 naar 100.
Maar bijna niemand laadt de batterij zo op, dus wat gebeurt er als je elke dag of om de dag oplaadt tussen 50 - 10%?

Bijv. Als je begint met 80% en elke dag naar 60% rijdt voordat je weer oplaadt naar 80%, dan heb je 1/5 van een oplaadcyclus voltooid en duurt het 5 dagen om 1 volledige oplaadcyclus te voltooien.
Het is dus belangrijk om te weten dat het niet één oplaadcyclus is, alleen omdat je weer oplaadt tot 100% of welk percentage je ook bent begonnen, tenzij je van 100 naar 0 gaat en terug naar 100.

Dus het percentage dat je ontlaadt en vervolgens oplaadt, is het percentage van de volledige oplaadcyclus.

#11 ·
Bedankt voor de doordachte, gedetailleerde reactie. Ik denk dat ik het idee nu begin te begrijpen. Hoewel ik niet zeker weet waarom mensen me steeds vragen wat ik zou doen als mijn ICE-voertuig bijna geen benzine meer heeft. Er zijn heel verschillende implicaties met batterijen in vergelijking met ICE. Geheugenindrukking, overladen, etc. nogmaals bedankt!

#12 ·
Dank u voor de doordachte, gedetailleerde reactie. Ik denk dat ik het idee nu begin te begrijpen. Hoewel ik niet zeker weet waarom mensen me steeds vragen wat ik zou doen als mijn ICE-voertuig bijna geen benzine meer heeft. Er zijn heel verschillende implicaties met batterijen in vergelijking met ICE. Geheugenimprinting, overladen, etc. nogmaals bedankt!
Je zit op de goede weg als je geheugenimprinting en overladen overweegt. Bekijk dit volledige artikel met dit citaat: “Het is een begrijpelijke zorg; velen van ons zijn gewend om consumentenelektronica-apparaten te gebruiken die worden aangedreven door oplaadbare batterijen die wat bekend staat als "geheugen" ontwikkelen. Het effect wordt veroorzaakt door herhaaldelijk een cel op te laden voordat deze volledig is leeggeraakt, waardoor de cel "vergeet" dat hij zichzelf verder kan ontladen. De lithium-ioncellen die door EV's worden gebruikt, worden niet echt beïnvloed door het geheugeneffect, maar ze kunnen de opslagcapaciteit verminderen als ze worden blootgesteld aan te veel snelle ladingen of als hun thermisch beheer niet serieus wordt genomen.” Hier is een manier waarop we weten dat de batterij van een EV de levensduur van de auto meegaat – Ars Technica

#15 ·
Is het oké om elke nacht op te laden, zelfs als het laadniveau bijvoorbeeld 70% is? Ik zit op 20% en was van plan om vanavond op te laden en kreeg een noodoproep om naar een plek te gaan waar 20% niet genoeg was. Ik realiseer me dat ik naar een snellader kan rijden, maar als ik elke nacht kan opladen tot 80% zonder de batterij te beschadigen, zou ik dat liever doen.
Geweldige vraag! We laden elke weekdag op tot 80% en in het weekend tot 90%, soms 100% voor langere ritten. Hij is altijd vol en klaar om te gaan.

#16 ·
Ik laad mijn auto vrijwel elke nacht op tot 80% met een Level 1-oplader, met een typisch dagelijks gebruik van 15-30 mijl. Het argument over het degraderen van de batterij met te veel cycli lijkt me verdacht, aangezien de batterij tijdens het rijden continu ontlaadt tijdens het accelereren en uitrollen, en weer oplaadt tijdens het remmen.

#17 ·
Ik laad mijn auto vrijwel elke nacht op tot 80% met een Level 1-lader, met een typisch dagelijks gebruik van 15-30 mijl. Het argument over het degraderen van de batterij met te veel cycli lijkt mij verdacht, aangezien de batterij tijdens het rijden continu ontlaadt tijdens het accelereren en uitrollen, en weer oplaadt tijdens het remmen.
Er is niets verdachts aan dat laadcycli een batterij degraderen, zo werken alle batterijen, maar zoals ik al eerder schreef, is het niet 1 laadcyclus elke keer dat je oplaadt.

De manier waarop je oplaadt, is de beste manier om een gezonde batterij te behouden.