Patrick, geweldige vraag, en wees geduldig met mijn antwoord hieronder. Je vraag komt tot een van de beslissende factoren tussen elektrische en ICE-aangedreven voertuigen. Zou je 's nachts parkeren als je ICE-voertuig slechts een geschatte actieradius van 20-40 mijl heeft? Of, op welk punt zou je tanken? 3/4 tank, 1/2 tank, naald op E? Naar mijn mening is elke nacht opladen voor mijn dagelijkse 30-60 mijl te frequent. Ik tankte mijn ICE-voertuigen pas toen de tank ongeveer een kwart vol was. Ik heb mijn Etron tot minder dan 20% gereden, maar ik heb hem meteen thuis aan de oplader gezet. Als ik een noodgeval zou hebben dat een grotere actieradius vereist, zou ik de 3 mijl naar mijn lokale DC-snellader rijden en een hoeveelheid opladen om op de noodsituatie te reageren en naar huis terug te keren.
EV-batterijen hebben een bereik van 2.500 tot 5.000 oplaadcycli voordat de batterij en het bereik worden verminderd tot voorbij praktisch gebruik. Ik heb een url verstrekt naar een artikel dat oplaadcycli uitlegt.
Etron-batterijen hebben een garantie van maximaal 8 jaar of 100.000 km… “8 jaar/100.000 mijl (afhankelijk van wat het eerst komt) beperkte garantie op hoogspanningsbatterijen op MY21 Audi e-tron-voertuigen. De batterijcapaciteit neemt af met de tijd en het gebruik. De garantie dekt mogelijk niet het herstellen van de batterijcapaciteit tot een “als nieuw” conditie met 100% netto capaciteit.” (
Batterij beperkte garantie dekking > e-tron Innovation > Duurzaamheid > Audi | Luxe sedans, SUV's, cabriolets, elektrische voertuigen & meer )
Dus theoretisch zou je 2.922 keer kunnen opladen tijdens de garantieperiode als je elke dag oplaadt. Nu kom je in oplaadcycli en de diepte van de lading.
Vervolgens is er de oplaadcyclus. Ik heb deze uitleg gekopieerd van Ziggwheels die een eenvoudige uitleg geeft… “Dus, wat betekent een ‘oplaadcyclus’ precies? Eén batterijcyclus vertaalt zich in feite in het ontladen van een batterij tot een bepaalde hoeveelheid en deze vervolgens weer opladen tot de volledige capaciteit. In conventionele termen zou een volledige cyclus één volledige ontlading en één volledige herlading betekenen. De hoeveelheid ontlading van de batterij wordt de ontladingsdiepte genoemd.
Bij normaal gebruik doorloopt een batterij meerdere oplaad- en ontlaadcycli. Een levenscyclus van een batterij is het aantal oplaad- en ontlaadcycli dat hij kan voltooien terwijl hij toch het grootste deel van zijn prestaties behoudt. Nu verliest de batterij met elke oplaadcyclus langzaam zijn capaciteit om een volledige lading vast te houden, wat na verloop van tijd resulteert in minder prestaties (minder actieradius en snellere ontlading).”
Referentie: Momim, A. 9 mei 2022.
Dit is wat de oplaad- en ontlaadcycli op EV-batterijen betekenen.
Here is what the charge and discharge cycles on EV batteries mean
www.zigwheels.com