Audi e-tron Forum banner

Vooruit/achteruit hendel

6.9K views 18 replies 11 participants last post by  lexathon  
#1 ·
Dus, dit is geen klacht, maar eerder een observatie... Ik denk dat de richting vooruit/achteruit op de rijrichtingshendel (of hoe het ook heet) bedoeld is om het gedrag van de selectiehendel van een automatische ICE-auto te simuleren, die iedereen weet te gebruiken. Desondanks vind ik het onhandig en contra-intuĂŻtief om die hendel naar achteren te trekken als ik vooruit wil rijden en vice versa. Sterker nog, ik heb een paar keer een "oeps"-effect gehad toen de auto naar voren schoot in een poging om uit een parkeerplaats te rijden.

#2 · (Edited)
LOL. Dat was een van de eerste observaties die ik deed toen ik in november 2019 mijn e-tron SUV kreeg. "Waarom zou ik de hendel naar voren duwen om achteruit te gaan?" Eigenlijk denk ik dat het de bedoeling is om het gedrag van de versnellingspook in een Audi "Semi-Manual" Tip S Multi Tronic Transmission-voertuig na te bootsen. In de handmatige modus moet je hem naar voren duwen om achteruit te gaan. Om te starten (vooruit), trek je de pook naar je toe om de auto in de eerste versnelling (+ en -) te zetten. Ik weet niet zeker waarom... Ik heb me nooit echt prettig gevoeld bij het Multi Tronic-systeem.

#8 ·
Ja, dat weet ik. Dat is uiteraard de reden waarom ze het zo gedaan hebben. Ik rijd al zo'n 50 jaar in auto's met handgeschakelde en automatische versnellingsbakken en ook in een E-Golf die een pook had die leek op een automatische versnellingsbak.
Toch geeft die kleine hendel van de E-Tron me de indruk dat het andersom zou moeten zijn. Het lijkt erop dat de ingenieurs van AUDI de boel niet wilden opschudden (waarschijnlijk was er een focusgroepbijeenkomst). Maar voor mij is het eerder het gevolg van "we hebben het altijd zo gedaan".

Nou ja, gewoon onbelangrijk gezwets. Het staat waarschijnlijk op nummer 37 van de lijst met mijn suggesties voor verbeteringen ;)

#9 · (Edited)
Ja, dat weet ik. Dat is uiteraard de reden waarom ze het zo gedaan hebben. Ik rijd al zo'n 50 jaar in auto's met handgeschakelde en automatische versnellingsbakken en ook in een E-Golf die een pook had die leek op een automatische versnellingsbak.
Toch geeft die kleine hendel van de E-Tron me de indruk dat het andersom zou moeten zijn. Het lijkt erop dat de ingenieurs van AUDI de boel niet wilden opschudden (waarschijnlijk was er een focusgroepbijeenkomst). Maar voor mij is het eerder het gevolg van "we hebben het altijd zo gedaan".

Nou ja, gewoon onbelangrijk gezwets. Het staat waarschijnlijk op nummer 37 van de lijst met mijn suggesties voor verbeteringen ;)
Ik ben het er wel mee eens... als je de AUTO gaat "herschrijven", is alles ter discussie. Natuurlijk heeft Audi zo hard gewerkt om de etron er NIET anders uit te laten zien dan een SUV op de weg, dat ik er zeker van ben dat ze bang waren dat het omdraaien van de versnellingen elke Audi-fan zou afschrikken.

#11 ·
Dus, dit is geen klacht, maar eerder een observatie...
Ik denk dat de richting van vooruit/achteruit op de rijrichtingshendel (of hoe het ook heet) bedoeld is om het gedrag te simuleren van de selectiehendel van een automatische ICE-auto die iedereen weet te gebruiken.
Toch vind ik het onhandig en contra-intuĂŻtief om die hendel naar achteren te trekken als ik vooruit wil rijden en vice versa. Sterker nog, ik heb een paar keer een "oeps"-effect gehad toen de auto naar voren sprong in een poging om uit een parkeerplaats te komen.
Nogmaals, geen probleem, maar ik vroeg me af of iemand anders het had opgemerkt. Het zou fijn zijn als de software de toewijzing van de richting zou kunnen omwisselen.
Ik denk dat de eenvoudigste uitleg is dat als je naar de console onder de hendel kijkt, de R voor achteruit op de console naar de voorkant van de auto wijst en de D/S voor vooruit naar de achterkant van de auto. Je beweegt dus eigenlijk de hendel naar de R op de console om achteruit te gaan en trekt hem naar de D/S om vooruit te rijden.

#12 ·
Ik denk dat de eenvoudigste uitleg is: als je naar de console onder de hendel kijkt, staat de R voor achteruit op de console naar de voorkant van de auto en de D/S voor rijden naar de achterkant van de auto. Je beweegt de hendel dus eigenlijk naar de R op de console om achteruit te gaan en trekt hem naar de D/S om vooruit te rijden.
De plaatsing van de R en D op de console laat zien wat de hendel doet (en het is duidelijk een belangrijke herinnering!), maar de eigenlijke vraag die in deze thread wordt besproken, is waarom het naar voren duwen van de hendel de auto achteruit laat gaan en vice versa.
Bewerkt om te zeggen dat dit eigenlijk wel eens de beste uitleg kan zijn!

#14 ·
Dit is een beetje zoals het scrollen door een tekstdocument of een webpagina met een touchpad. De oorspronkelijke manier om dit te doen (in ieder geval op Mac OS) was dat als je je vinger omhoog bewoog, de pagina naar beneden scrolde. Toen kwam de iPhone uit, die dat omdraaide, omdat je letterlijk het item aanraakte, dus het bewoog in de richting waarin je het bewoog. Nu is in Mac OS het standaard scrollen deze meer natuurlijke, intuĂŻtieve beweging, die nog steeds kan worden uitgeschakeld in de voorkeuren en je kunt teruggaan naar de originele, "onnatuurlijke" manier van scrollen.

Wat sommigen van jullie hier zeggen, is dat je de voorkeur geeft aan de versnellingspook op een meer natuurlijke manier, zoals je touchpad en smartphone. Audi doet het schakelen echter op de oorspronkelijke manier waarop het altijd in voertuigen is ingedeeld.

Persoonlijk heb ik er ongeveer een dag over gedaan om het te leren, vooral omdat de shifter zo anders is, en ik denk er nu niet eens meer over na.

#15 ·
Ik vind het gewoon een beetje irritant dat je regeneratief remmen niet als standaard kunt selecteren en elke keer dat je vertrekt twee keer aan de hendel moet trekken.

Persoonlijk zou ik de standaard rijmodus volledig willen uitschakelen.

#16 ·
Ik vind het gewoon een beetje irritant dat je regeneratief remmen niet als standaard kunt selecteren en dat je elke keer dat je wegrijdt twee keer aan de hendel moet trekken.

Persoonlijk zou ik de standaard rijmodus volledig willen uitschakelen.
Je kunt de handmatige modus selecteren, waarmee het regeneratief remmen op niveau 0, niveau 1 of niveau 2 blijft, waar je het het laatst hebt ingesteld. Ik gebruik de automatische modus, omdat ik de voorkeur geef aan het activeren van regeneratief remmen met de linker schakelflipper wanneer ik het wil, maar ik geef er de voorkeur aan om het grootste deel van de tijd uit te rollen wanneer ik mijn voet van het gaspedaal haal. Als je de voorkeur geeft aan regeneratief remmen wanneer je je voet van het gaspedaal haalt, gebruik dan de handmatige modus en stel regeneratief remmen in op niveau 1 of niveau 2, dan is regeneratief remmen de standaard.