Dus ik bezat de I-Pace ongeveer een jaar en ruilde hem in voor de e-Tron, die ik nu een maand heb. Ik denk dat ik een andere kijk op de auto's heb dan Graham, maar dat is wat paardenraces zo leuk maakt.
Mijn I-Pace overleed in de 2e week van het bezit en moest naar de dealer worden gesleept. Gelukkig was het geen groot probleem en heb ik sindsdien geen grote problemen meer gehad. Mijn Vin# was er echter een die een demontage van de voorkant van de auto vereiste om een kabelboom te vervangen. Dat maakte me nerveus, omdat ik er weinig vertrouwen in had dat de auto weer in elkaar gezet zou worden zonder rammels. Ik had veel softwareproblemen met de I-Pace die zich op verschillende manieren manifesteerden op het hoofdscherm in het midden. Ik verloor periodiek de radio of het scherm zelf. Sommige van deze problemen leken op die ik in mijn Tesla had.
Mijn andere zorg was de financiële solvabiliteit van Jaguar, de schijnbaar 'mindere helft' van Jaguar/Land Rover. Jaguars, en meer specifiek I-Paces, verkopen hier in de VS gewoon niet. Ze worden nooit geadverteerd en in één jaar bezit heb ik precies één andere I-Pace op mijn reizen gezien. Tata Motors lijkt niet bereid te zijn veel geld aan Jaguar te besteden en de Britse regering zeker ook niet. Die dagen zijn voorbij. Dus een combinatie van deze problemen en zorgen, samen met de resultaten van een e-tron proefrit, overtuigde me om de I-Pace in te ruilen.
Tot nu toe is het enige softwareprobleem dat ik met de e-tron heb gehad, het ontvangen van meerdere meldingen dat mijn opladen voltooid is. Audi heeft dat net opgelost in een software-update van de app, maar ik geloof dat er een probleem blijft bestaan met een oplaadcyclus die blijkbaar van 79% naar 80% gaat en dan weer terug naar 79%. Dit is het probleem dat meerdere 'opladen voltooid' meldingen veroorzaakt, omdat de oplader de auto steeds weer terugbrengt naar 80%. Het probleem kan worden vermeden door op te laden tot 100%, maar dat wil je niet vaak doen. Het lijkt erop dat niet iedereen dit heeft ervaren met de 2021 e-trons, maar sommigen wel. Verder is de auto eigenlijk zo goed als perfect geweest.
Ik ben het met Graham eens dat de I-Pace meer een 'auto voor de bestuurder' is dan de e-tron, maar ik ben nu op een leeftijd dat ik meer waarde hecht aan een soepele, gecontroleerde, stille rit dan aan een rit die me 1 seconde sneller van 0-60 brengt. Mijn eerste proefrit met de e-tron toonde een groot verschil in rijcomfort en stilte. De geluidsisolatie van weggeluid is in de e-tron vele malen beter dan in de I-Pace. Sterker nog, ik twijfel er niet aan dat de e-tron de stilste auto is waar ik ooit in heb gezeten. Ik geloof dat het Car & Driver was die zei dat de enige auto die ze reden die stiller was, een Rolls van $355.000 was en dat was slechts met 1 dB.
Nu, interessant genoeg, is mijn bereikervaring, hoewel slechts voor 1 maand, heel anders dan die van Graham. Ik merk eigenlijk dat het bereik van mijn e-tron gelijk is aan of beter dan de I-Pace. Mijn laatste bereik bij 79% toonde een verwachte GoM-weergave van 199 mijl. Dat is ongeveer 240 mijl bij 100%. De e-tron lijkt het beter te doen met het bereik op de snelweg dan mijn I-Pace deed. Alle EV's doen het slechter op de snelweg, maar ik zag altijd een steilere daling op de snelweg met de I-Pace dan tot nu toe met de e-tron. Ik vind ook dat de GoM nauwkeuriger is dan in mijn I-Pace.
Zoals Graham zei, moet je echt beide auto's rijden om te zien wat het beste bij je past. We hebben allemaal zulke verschillende smaken dat het onmogelijk is om te zeggen wat de 'beste' auto is. Dit zijn twee prachtige auto's en het is moeilijk om een verkeerde beslissing te nemen. Succes!