Audi e-tron Forum banner

Q4 E-tron rammelend geluid

1 reading
15K views 49 replies 25 participants last post by  eschwab18  
#1 ·
Als nieuwe eigenaar van een EV geniet ik er tot nu toe erg van. Ik heb echter een vraag en wil graag informeren of iemand met een Q4 uit 2022 of 2023 een rammelend geluid ervaart dat van de linkerkant van de auto komt. Ik denk niet dat het de schokdempers zijn, want het geluid treedt alleen op bij het overschrijden van kuilen of wegmarkeringen, maar niet bij verkeersdrempels. Ik vraag me af of dit een normale ontwerpfunctie is of dat er een daadwerkelijk probleem is dat moet worden aangepakt.

Alle informatie is nuttig, bij voorbaat dank.

#3 ·
Heb mijn Q4 pas een week geleden gekregen. Soortgelijk geratel als wat u beschrijft, maar dan aan de voorkant van de passagierskant. Ik heb het volgende gedaan, wat tot nu toe leek te helpen:

- Bandenspanning verlaagd van de 51 psi waarmee de auto werd geleverd naar de 42 psi die op de bestuurdersdeur staat als de aanbevolen spanning.

- De bumpers onder de motorkap aangepast die de motorkap stevig tegen de vergrendeling houden wanneer deze gesloten is. Daarvoor gaf de motorkap mee als ik erop drukte nadat hij was vergrendeld. Misschien trilde de motorkap en maakte hij lawaai op hobbelige wegen?

- De harde voorwerpen die ik in het dashboardkastje had gelegd (zaklamp etc.) verwijderd, voor het geval dat daaraan bijdroeg.

Zal de komende dagen kijken hoe het gaat. Als er geen lawaai meer is, zal ik het dashboardkastje weer vullen en van daaruit verder gaan. Als het nog steeds ratelt, breng ik de auto terug naar de dealer om het uit te zoeken.

#11 ·
Heb net een week geleden mijn Q4 gekregen. Vergelijkbaar geratel als wat u beschrijft, maar van de voorkant van de passagierskant. Ik heb het volgende gedaan, wat tot nu toe leek te helpen:

-bandenspanning verlaagd van de 51 psi waarmee de auto werd geleverd naar de 42 psi die op de bestuurdersdeur staat als de aanbevolen spanning

-de bumpers onder de motorkap aangepast die de motorkap stevig tegen de vergrendeling houden wanneer deze gesloten is. Daarvoor gaf de motorkap mee als ik erop drukte nadat hij was vergrendeld. Misschien trilde de motorkap en maakte hij lawaai op hobbelige wegen?

-de harde voorwerpen verwijderd die ik in het dashboardkastje had gelegd (zaklamp etc.) voor het geval dat daaraan bijdroeg

Zal de komende dagen kijken hoe het gaat. Als er geen lawaai meer is, zal ik het dashboardkastje weer vullen en van daaruit verder gaan. Als het nog steeds ratelt, breng ik de auto terug naar de dealer om het uit te zoeken.
Ik had een geratel dat van het rechter voorportierpaneel kwam. Ze hebben een nieuwe besteld. Ik

#5 ·
Rammelen in nieuwe auto's is super irritant en kan uit allerlei bronnen komen. Je zult hard moeten werken om de locatie te proberen te identificeren. Losse schroeven die niet volledig zijn aangedraaid in het dashboard zijn bronnen die ik in eerdere voertuigen heb gevonden. Onze Q50 had een rammel waarvan we ontdekten dat deze te wijten was aan de afdekking/kap over de stuurkolom. Hij was niet correct in elkaar geklikt en de plastic lipjes aan de achterkant waren gebroken. Kon het aanpassen en grotendeels weer in elkaar zetten. Heb een garantieclaim ingediend en wacht nu nog steeds op een vervanging, nu al 5 maanden. Maar dat heeft het gerammel grotendeels geëlimineerd.

Als het geluid van buiten het voertuig komt, wat je post aangeeft, loop dan rond het voertuig en zoek naar losse plastic onderdelen en schroeven. Pak, trek en schud. Succes. En als je iets identificeert, post er dan over.

#7 ·
Hoe kan het 5 maanden duren om een vervangend onderdeel voor een nieuwe Audi te krijgen? Audi moet wel het slechtste autobedrijf ter wereld zijn. Hoe kan uw dealer het onderdeel niet sneller krijgen?
Ik weet het niet. Ik verwacht dat het een onderdeel is dat ze uit Duitsland moeten laten verzenden. Zou er waarschijnlijk sneller een kunnen vinden bij een pick-and-pull van een wrak. Genoeg Q4's die er nu zijn, zodat iemand het total loss heeft verklaard.

#9 ·
Ik weet het niet. Ik verwacht dat het een onderdeel is dat ze vanuit Duitsland moeten verzenden. Zou er waarschijnlijk sneller een kunnen vinden bij een pick-and-pull van een wrak. Genoeg Q4's inmiddels, zodat iemand hem wel total loss heeft gereden.
Rammelen in een auto is onvermijdelijk, maar dit is erg frustrerend als het gebeurt in een nieuwe auto. Rammelen in de auto na 100.000 mijl is begrijpelijk, maar nog steeds frustrerend - het kan zijn als het najagen van een geest.

Het lijkt erop dat het logistieke systeem dat van toepassing is op de Q4 of e-tron, wat dat betreft, niet bestaat. Dit is een slechte planning van AUDI. Ik neem aan dat ze HOOP gebruiken als strategie voor defecte onderdelen.

Misschien heb je geluk? Mijn achtermotor is uitgevallen in mijn nieuwe Q4 en het onderdeel is misschien 7-10 weken onderweg, maar ze weten het echt niet. Hier is mijn draad: Q4 e-tron FAIL - Achteraandrijving Motor FAIL Q4 e-tron FAIL - Achteraandrijving Motor FAIL

#12 ·
De eerste keer dat ik een Q4 testte, klonk het alsof de voorwielophanging herrie maakte op ruwe wegen. Ik klaagde bij de verkoper met wie ik sprak en vertelde hem dat ze naar de auto moesten kijken. Ik speculeerde dat ze een soort afstandhouders niet hadden verwijderd van de voorkant bij het klaarmaken van de auto na ontvangst van de fabriek. Dat was vorig jaar.

Het punt is... de Q4 die ik dit voorjaar kocht, was de '22 demo-unit van de dealer met 800 mijl op de teller. Het zou zomaar dezelfde auto kunnen zijn waar ik in heb gereden en waarover ik heb geklaagd. Hoewel ik geen geratel van de voorkant heb gehoord. Dus als het dezelfde auto is, hebben ze iets gedaan... en ik vraag me af of het inderdaad een soort verpakking/afstandhouder was die niet is verwijderd.

#15 ·
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb met mijn Q4 50 (december 2021) in Finland; dit begon pas na ongeveer een jaar gebruik: eerst verving de dealer de "stabilisatoren" (of wat het ook is in het Engels), maar het hielp niet. Toen zeiden ze dat het rammelende geluid aan de voorkant van de remmen kwam en wachten ze op een oplossing van de fabriek - het is nu 5 maanden en niets, ze zeggen gewoon dat ze nog steeds wachten tot de fabriek het probleem oplost, niets wat ze kunnen doen. Ik heb ook problemen met een erg luidruchtige, oncomfortabele ophanging die Audi normaal noemt, maar dat is het niet, want het is geleidelijk erger en erger geworden. Ik ben van plan de auto naar een andere garage te brengen om hem te laten controleren. Het is erg vervelend... Ik heb 2 andere, goedkopere, oudere auto's, maar ze zijn twee keer zo comfortabel om in te rijden...

#22 ·
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb met mijn Q4 50 (december 2021) in Finland; dit begon pas na ongeveer een jaar gebruik: eerst verving de dealer de "stabilisatoren" (of wat het ook is in het Engels), maar het hielp niet. Toen zeiden ze dat het rammelende geluid aan de voorkant van de remmen kwam en wachten ze op een oplossing van de fabriek - het is nu 5 maanden en niets, ze zeggen gewoon dat ze nog steeds wachten tot de fabriek het probleem oplost, niets wat ze kunnen doen. Ik heb ook problemen met een echt luidruchtige, oncomfortabele ophanging die Audi normaal noemt, maar dat is het niet, want het is geleidelijk erger en erger geworden. Ik ben van plan de auto naar een andere garage te brengen om hem te laten controleren. Het is erg vervelend... Ik heb 2 andere, goedkopere, oudere auto's, maar ze zijn twee keer zo comfortabel om in te rijden...
Zelfde probleem hier. Ik heb een e-Tron uit 2021. Na ongeveer een jaar begon de voorkant aan de bestuurderskant een rammelend geluid te maken dat klinkt alsof er iets los zit in de ophanging. Je kunt het alleen horen als je over een ruwe weg rijdt (gaten, enz.). Heb het een paar maanden geleden naar de dealer gebracht en ze zeiden dat ze niets konden vinden. Whatever... het is een lease, dus het zal mijn probleem niet zijn over 14 maanden als ik hem terugbreng. Ik heb hem laten controleren zodat ik gedocumenteerd heb dat ik ze over het probleem heb verteld en ze er niets aan hebben gedaan. Het is duidelijk dat er iets niet klopt, zelfs mijn vrouw kan horen dat er iets los lijkt te zitten. Jammer dat een voertuig van meer dan $80.000 dit soort problemen heeft. Trouwens, de auto (die we erg leuk vinden) heeft pas 13.000 mijl. Eerste en laatste Audi, schande.

#23 ·
Druk op uw motorkap als deze gesloten is. Als er speling is, kan dat het probleem zijn. Dat was het geval bij de mijne. Er zitten twee plastic bumpers onder de motorkap die kunnen worden aangepast om de motorkap strakker tegen de vergrendeling te houden wanneer deze gesloten is. Als u de kraag op de bumper naar buiten schuift, kunt u de bumper tegen de klok in draaien om hem iets verder van de motorkap af te laten komen. Als u te ver gaat, vergrendelt de motorkap niet. Vergeet niet om de kraag terug te schuiven om hem te vergrendelen. Makkelijk te doen. Werkte voor de mijne.

#25 ·
Hallo,

Ik heb deze site nuttig gevonden omdat deze de TSB voor de Q4 vermeldt en een paar over ophangingsproblemen bevat. Andere voertuigen zijn beschikbaar op deze site.

#26 ·
Hetzelfde probleem in Q4 2023 in het VK met 2.000 mijl. Klinkt alsof er iets rammelt aan de rechterkant van het voertuig. Ik hoor het als het raam open is (bestuurders zitten rechts in het VK). Ik weet niet zeker of het de ophanging of de schokdempers zijn, maar wie weet. Te oordelen naar de huidige erbarmelijke klantenservice van Audi, zal ik het even afwachten. Het is toch een leaseauto en ik moet zeggen dat ik er nooit een zou kopen.

#29 ·
Mijn dealer vertelde me 6 maanden geleden dat ze geen oplossing van de fabriek hebben, hoewel dit bestand op internet is gevonden; ze zeiden dat het alleen voor de VS is. Maar uiteindelijk hebben ze het weten op te lossen en zeiden ze dat het hetzelfde probleem en dezelfde oplossing is als in de VS. Ik denk dus dat ze het in het VK kunnen repareren als ze het in Finland kunnen repareren.

#32 ·
Ik heb een rammel in de bestuurdersdeur en nu het dashboard aan de bestuurderskant. Veel vervelende problemen die ik niet heb gehad op mijn vorige Audi's. Erg teleurstellend. Gaat volgende week naar de dealer.
Ja, inderdaad vervelend... Ik had dezelfde rammel in de linker portier, maar Audi heeft het zonder problemen opgelost, alsof ze er al van wisten...

#33 ·
Mijn ratelende geluid is verholpen en lijkt geen verband te houden met de andere problemen in deze thread. Het bleek een kiezelsteen te zijn die bovenop de schokdemper terecht was gekomen en tegen de draagarm rustte. Nadat ik Audi had gedwongen om daadwerkelijk toe te geven dat ze het konden horen (ze hadden een testrit gemaakt met gesloten ramen FFS), plaatsten ze het voertuig op het inspectieplatform en zagen ze de kiezelsteen onmiddellijk. Ze hebben de auto 5 dagen gehad 🙄

#40 ·
Als nieuwe eigenaar van een EV geniet ik er tot nu toe echt van. Ik heb echter een zorg en wil graag vragen of iemand met een Q4 uit 2022 of 2023 een rammelend geluid ervaart dat van de linkerkant van de voorkant van de auto komt. Ik denk niet dat het de schokdempers zijn, omdat het geluid alleen optreedt bij het overgaan van kuilen of wegmarkeringen, maar niet bij verkeersdrempels. Ik vraag me af of dit een normale ontwerpfunctie is of dat er een daadwerkelijk probleem is dat moet worden aangepakt.

Alle informatie is nuttig, bij voorbaat dank
Soortgelijk gerammel werd verholpen door een losse moer aan de eindstang van mijn voorste, bestuurderszijde ophanging vast te draaien......oorspronkelijk over het hoofd gezien na verzending.