Audi e-tron Forum banner

Hoe controleer je de batterijspecificaties en oplaadmogelijkheden?

1.6K views 13 replies 6 participants last post by  getmoving  
#1 ·
Hé, ik heb onlangs een 2022 Audi Q4 e-tron 50 Quattro gekregen en ik probeer meer te weten te komen over de batterij en de oplaadmogelijkheden. Ik heb gelezen dat sommige Q4 e-tron modellen verschillende batterijcapaciteiten en oplaadsnelheden hebben, maar aangezien ik de mijne tweedehands heb gekocht, weet ik niet precies wat er af fabriek in zat.

Ik heb bijvoorbeeld discussies gezien over DC-snellaadtarieven en of bepaalde modellen het grotere 82 kWh-batterijpakket hebben. Is er een manier om mijn specifieke bouwdetails te bevestigen? Zou een dealer kunnen opzoeken welke batterij- en oplaadpakketten oorspronkelijk bij mijn VIN zaten? Of is er een database met deze info?

#2 ·
Ik ben er vrij zeker van dat alle Q4 50 modellen de grotere 82 kWh batterij hebben (bruikbaar ongeveer 77 kWh).
Als u het zeker wilt weten, kunt u de details controleren in de myAudi-app, die de dealer hopelijk voor u heeft ingesteld.
Als u in de app naar het eerste tabblad (met het auto-icoon) gaat en naar beneden scrolt naar "Mijn voertuig in detail" en vervolgens "Uitrusting en technische gegevens", staan hier alle details van de auto, inclusief VIN en opties.
Onder "Technische gegevens/Verbruik" staan ook de batterijgegevens (in de sectie Elektrische aandrijving), bijvoorbeeld:
Image

Ik ben in het VK, maar het zou hetzelfde moeten zijn in de VS.

#3 ·
Mijn begrip was dat alleen de Quattro-modellen in de eerste bouwjaren naar Noord-Amerika werden geëxporteerd, die allemaal waren uitgerust met de 82kW-batterij.
Andere geproduceerde modellen hadden 2-wielaandrijving en hadden de kleinere batterij.......niet zeker of ze batterijen hebben gemengd tussen modellen (dwz grote batterij in 2WD of VV).

Volgens Paul biedt de myAudi-app de details specifiek voor uw auto VIN.

#4 · (Edited)
De DC-laadsnelheid is verbeterd met een modeljaarupdate van medio 2024, maar zoals hierboven vermeld, hebben alle "50"-modellen van 2022-medio 2024 allemaal het 82 kWh (77 kWh bruikbaar) accupakket. Er is een reserve, dus de totale capaciteit is niet bruikbaar voor een HV-accu. 40-modellen zijn alleen RWD, met dezelfde 82 kW-accu, 50 zijn AWD. In de EU en het VK was er een RWD 30-model met een kleinere HV-accu, maar dat was niet beschikbaar in de VS. 40's ook niet, althans voor 2022. VW ID.4 was in de VS aanvankelijk alleen RWD, maar AWD werd later als optie toegevoegd.

50 veranderde in 55 met de update, maar de accucapaciteit bleef hetzelfde. Hetzelfde met 40 die veranderde in 45. Beide kregen meer vermogen en iets sneller DC-laden, maar de grootste verandering was waarschijnlijk de batterijvoorkonditionering voor DC-laden. Dat verbetert de laadsnelheid voor "pitstop" DC-laden. 50 en 40 hebben dat niet. Maar de DC-laadsnelheid is helaas niet toonaangevend voor een Q4.

#5 ·
Trouwens, de actieradius is iets toegenomen met de mid-2024-vernieuwing, maar dat komt door de verbeterde efficiëntie van de achtermotor, niet door een grotere accucapaciteit.

Kortom, alle Q4's die in de VS worden verkocht, hebben dezelfde accucapaciteit. Maar de nieuwere laden iets sneller met gelijkstroom. Opladen met wisselstroom is altijd hetzelfde, tot 11,5 kW.

Maar we hebben het nog niet gehad over wat er gebeurt met opladen in de kou, en dat is een veel langere discussie.

This post has been deleted
#7 · (Edited)
Hé, mooie aankoop! De Q4 e-tron heeft een paar verschillende batterijconfiguraties, dus het kan een beetje lastig zijn om de jouwe te achterhalen. Een dealer zou het met je VIN moeten kunnen controleren, maar het hangt er echt van af met wie je praat. Heb je geprobeerd om online te zoeken? Sommige sites kunnen het originele pakket en de opties via de raamsticker ophalen. Je kunt hier ook wat nuttige info vinden: https://www.instagram.com/detailedvehiclehistory?igsh=MTU3c2NpOTc1aWtsNg==. Trouwens, als je een DC-snellader hebt gebruikt, wat is dan de hoogste snelheid die je hebt gezien? Dat kan een aanwijzing zijn - sommige versies hebben een limiet van 125 kW, terwijl andere iets hoger gaan. Ik hoop dat het helpt.
Voor een US spec 2022 Q4 is het helemaal niet lastig. Ze hebben maar één configuratie naar de VS geëxporteerd: de AWD "50" met de 82/77 kWh batterij. En het was een heel kort modeljaar voor de VS, deels omdat een grote zending op de bodem van de vijver belandde. Ik heb er een van de eerste bemachtigd die hier intact aankwamen.

Het wordt wat interessanter in de volgende modeljaren, vooral 2024+. De laadsnelheid verbeterde na de mid-cycle refresh in modeljaar 2024. De aanwijzing daar is de aanduiding "55" en "45" voor de bijgewerkte modellen versus "50" en "40".

#14 ·
Ja, ik was achterdochtig over bericht #6, maar ik heb de troll/bot toch gevoed. Ik wilde het niet promoten.

Maar OP leek legitiem. Ze was niet openlijk iets aan het aanprijzen en plaatste geen link. Maar ik vertrouw vrouwen veel te veel... 🤪

Bovendien ben ik van een ID.4-forum verwijderd omdat ik een link plaatste die ik grappig vond, en die verdomde moderator-bot hield zich niet eens aan zijn eigen beroepsregels. :mad:

Het is belangrijk op te merken dat de oorspronkelijke specificaties niet zijn wat u na een paar jaar gebruik zult zien, vooral voor de functionele batterijcapaciteit.