Audi e-tron Forum banner
21 - 40 of 43 Posts
Discussion starter · #21 ·
Ja, dat zal ook problemen veroorzaken. 😄

Met die splitsingen moet je ervoor zorgen dat beide draden volledig zijn ingevoegd en dan een tang gebruiken op de metalen clip om ze vast te zetten. Daarna sluit je de klep. 👍

Audi had hier echt een simpele firmware-upgrade van moeten maken. Ze hebben deze andere scenepakketten die je kunt kopen (ik weet niet eens zeker wat die doen), maar het lijkt erop dat veel mensen gewoon zouden hebben betaald om deze functies te ontgrendelen. Lijkt een gemiste kans.

Discussion starter · #23 ·
Audi had dit echt een simpele firmware-upgrade moeten maken. Ze hebben deze andere scenepakketten die je kunt kopen (ik weet niet eens zeker wat die doen), maar het lijkt erop dat veel mensen gewoon zouden hebben betaald om deze functies te ontgrendelen. Lijkt een gemiste kans
Eens, en nog frustrerender is dat ik hoorde dat je in Europa de multicolor sfeerverlichting als een aparte optie kon selecteren voor niet veel geld. :mad:

Helaas zijn er hardwareverschillen in de sfeerverlichtingspakketten, dus het is niet zomaar een inschakelfunctie in SW.

Discussion starter · #24 · (Edited)
Dus, ik besloot om nog een sfeerverlichting toe te voegen aan onze Q8 e-tron Premium Plus. Ik vond het verlichte e-tron logo op de Prestige-uitvoering mooi, omdat er aan de passagierskant van het dashboard 's nachts niet veel gebeurt. Ik besloot om het verlichte logo op onze auto te proberen toe te voegen.

Het probleem hiermee is dat de dashboardafwerking, inclusief het e-tron logo, ingebouwde LED-modules gebruikt. Dit is niet hetzelfde als de verwijderbare modules die in de deuren worden gebruikt. Toen ik echter de Kufatec-kit had, merkte ik dat de ingebouwde modules vergelijkbare behuizingen hadden als die van de deuren. Ik dacht dat ik ze misschien kon aanpassen om te werken.

Ik bestelde de benodigde onderdelen en probeerde het uit.

Ik moest de bovenklep verwijderen en de meerkleurige LED-assemblage vervangen door de witte 2-pins assemblage. Dit was een directe vervanging. Ik gebruikte dezelfde blauwe tintfolie van de deuren om te matchen. Vervolgens gebruikte ik dezelfde draden en behuizing van mijn LED-modificatie van de deuren. Hierdoor kon ik de ingebouwde meerkleurige 4-pins LED omzetten naar 2-pins. Door dit te doen, kon ik de dashboardafwerking van stroom voorzien met behulp van de 2-draads kabelboom van het voetruimtelicht aan de passagierskant. Het doorvoeren van de bedrading door de dashboardafwerking naar het voetruimtelicht was niet al te moeilijk. Nu hebben we een blauw oplichtende e-tron dashboardafwerking die bij onze deuren past.

Het betere nieuws is dat deze methode zou moeten werken voor de houten dashboardafwerking als iemand dat zou willen doen. We hebben het niet gedaan vanwege de kosten van de onderdelen.

Dit zou onze plannen moeten voltooien voor het toevoegen van gekleurde sfeerverlichting aan onze Premium Plus Q8 e-tron.

Onderdelenlijst:
Bovenste dashboardafwerking / 4KL-857-186-A-V58
LED-module (aantal 2) / 4N0-947-356
Behuizing (aantal 2) / 8K0-973-754
Draden (aantal 2) / 000-979-009-EA

David

Dus, ik besloot om nog een sfeerverlichting toe te voegen aan onze Q8 e-tron Premium Plus. Ik vond het verlichte e-tron logo op de Prestige trim mooi, omdat er aan de passagierskant van het dashboard 's nachts niet veel gebeurt. Ik besloot om het verlichte logo op onze auto te proberen toe te voegen.

Het probleem hiermee is dat de dashboard trim inclusief het e-tron logo ingebouwde LED modules gebruikt. Dit is niet hetzelfde als de verwijderbare modules die in de deuren worden gebruikt. Echter, toen ik de Kufatec kit had, merkte ik dat de ingebouwde modules vergelijkbare behuizingen hadden als die in de deuren. Ik dacht dat ik ze misschien kon aanpassen om te werken.

Ik bestelde de benodigde onderdelen en probeerde het uit.

Ik moest de bovenste afdekking verwijderen en de multicolor LED assembly vervangen door de witte 2-pins assembly. Dit was een directe swap. Ik gebruikte dezelfde blauwe tintfolie van de deuren om te matchen. Vervolgens gebruikte ik dezelfde draden en behuizing van mijn deur LED modificatie. Hierdoor kon ik de ingebouwde multicolor 4-pins LED omzetten naar 2-pins. Door dit te doen kon ik de dashboard trim van stroom voorzien met behulp van de 2-draads kabelboom van het passagiersvoetruimtelicht. Het doorvoeren van de bedrading door de dashboard trim naar het voetruimtelicht was niet al te moeilijk. Nu hebben we een blauw oplichtende e-tron dashboard trim die past bij onze deuren.

Het betere nieuws is dat deze methode zou moeten werken voor de houten dashboard trim als iemand dat zou willen doen. We hebben het niet gedaan vanwege de kosten van de onderdelen.

Dit zou onze plannen moeten voltooien voor het toevoegen van gekleurde sfeerverlichting aan onze Premium Plus Q8 e-tron.
Oh nee. Nu heb ik weer een project :ROFLMAO:

Discussion starter · #26 ·
Enkele tips voor deze installatie...

Ik heb deze post gebruikt om het grootste deel van de bekleding aan de passagierskant te verwijderen

DYI 2019 Audi eTron Carbon Fiber Dash Inlay Wrap - AudiWorld Forums

Je moet de middelste ventilatiegroep gedeeltelijk verwijderen, omdat de e-tron dashboardbekleding een gedeelte heeft dat erachter komt.

Voor de voetenruimteverlichting is er een 8 mm bout erboven die, indien verwijderd, het mogelijk maakt om het paneel aan die ene kant iets naar beneden te trekken, zodat je het licht van de achterkant kunt duwen. Dit helpt ook om de bedrading van de dashboardbekleding te pakken die je van bovenaf naar beneden voert.

Zorg ervoor dat je de juiste polariteit op de aansluitingen hebt, anders gaat de LED niet branden.

Ik heb een paar foto's van mijn installatie ter referentie toegevoegd...

Image

Image

Image

Image

Image

Eens, en nog frustrerender is dat ik hoorde dat je in Europa de multicolor sfeerverlichting als een aparte optie kon selecteren voor niet veel geld. :mad:

Helaas zijn er hardwareverschillen in de sfeerverlichtingspakketten, dus het is niet alleen een inschakelfunctie in SW.
Je moet upgraden naar het tech pack, wat volgens mij ongeveer £4k kost. Ik ben er eerlijk gezegd best verbaasd over dat mijn Black Edition het niet had, een auto van £80k zonder HUD of meerkleurige sfeerverlichting.

Ik zie dat je in een P+ Q8 zit - heb net mijn 24 Q4 gekregen en de mogelijkheid om de kleur te veranderen zit eigenlijk niet in de verlichtingssectie van de instellingen, maar verstopt in het tabblad Voertuiginstellingen. Ik zit in een 2024 P+ Q4 E-tron en mijn sfeerverlichting is momenteel paars en oranje.

Discussion starter · #29 ·
Ik zie dat je in een P+ Q8 zit - heb net mijn 24 Q4 gekregen en de mogelijkheid om de kleur te veranderen zit eigenlijk niet in de verlichtingssectie van de instellingen, maar is begraven in het tabblad Voertuiginstellingen. Zit in een 2024 P+ Q4 E-tron en mijn sfeerverlichting is momenteel paars en oranje.
Het lijkt erop dat Q4 e-tron-pakketten anders zijn dan Q8... Q4 Premium Plus wordt geleverd met het LED Interior Lighting Plus Package.

Onze Q8 e-tron werd geleverd met het LED Interior Lighting Package.... niet Plus. We moeten het Premium-pakket nemen om de multi-color LED interieurverlichting te krijgen.

Het lijkt erop dat de Q4 e-tron pakketten anders zijn dan de Q8... Q4 Premium Plus wordt geleverd met het LED Interior Lighting Plus Package.

Onze Q8 e-tron werd geleverd met LED Interior Lighting Package.... niet Plus. We moeten het Premium-pakket nemen om de multi-color LED interieurverlichting te krijgen.
Wow, dat is wel gek voor een auto van 80.000 dollar. Maar de Q8 is nog steeds ongelooflijk!

Discussion starter · #31 ·
Wow, dat is wel gek voor een auto van 80.000 dollar. Maar de Q8 is nog steeds ongelooflijk!
Zeker waar! We waren erg verrast dat we niet de multi-color sfeerverlichting met LED's kregen die je online zo vaak ziet. Zelfs onze verkoper dacht dat we het hadden omdat de sticker op de ruit LED Interior Lighting Package vermeldde...

Vandaar mijn project om gekleurde verlichting toe te voegen aan onze Premium Plus in deze post.

Dus we kochten een 2024 Audi Q8 e-tron Premium Plus die werd geleverd met de witte sfeerverlichting. Mijn vrouw vond de meerkleurige verlichting van de Prestige echt mooi, maar de extra kosten van $10.000 waren voor ons niet logisch. Ik zocht uit wat de opties voor sfeerverlichting voor ons waren (gebaseerd in de VS) en vond een retrofit kit van Kufatec die leek te bieden wat we wilden.

Even wat achtergrondinformatie: er zijn twee sfeerverlichtingspakketten voor de USA Q8 e-tron…

Sfeerverlichting QQ1 (witte LED, 2-draads connector / Stroom + Aarde) - wordt meestal geleverd op Premium Plus

Sfeerverlichting QQ2 (meerkleurige LED, 4-draads connector / Stroom + Aarde + 2 CAN-bus) - wordt meestal geleverd op Prestige

Er is ook het Side Alert-systeem dat een RODE led-module gebruikt, los van de sfeerverlichting, die de deurlijst verlicht

Ik bestelde de Kufatec-kit en probeerde deze in onze Q8 te installeren. Het goede nieuws is dat de onderdelen prima lijken te werken, hoewel de dashboardbekleding in aluminium kwam in plaats van het hout waarmee onze auto was uitgerust. De bedrading voor onze auto was eenvoudig voor de deuren, omdat de Side Alert en QQ1 deurlijst al de extra lichtgeleideraansluiting hadden. Er was ook een stekker voor de 4-draads meerkleurige LED-aansluiting op de deurregelmodules, waardoor de deurkabelboom eenvoudig te installeren was. De enige aangepaste bedrading die moest worden toegevoegd, was voor de dashboardbekleding, het e-tron dashboardpaneel en de bovenste middenconsolebekleding. Kufatec levert de bedrading hiervoor allemaal, waarbij de enige aanpassingen aan het voertuig zijn het toevoegen van twee draden van de nieuwe kabelboom naar Pin 28 en Pin 59 op de BCM, samen met een aardeaansluiting. De Kufatec-kit bevatte een coderingsdongle, waarmee mijn problemen begonnen. Toen ik de codering voor het eerst probeerde, leek het niet te werken. Ik nam contact op met Kufatec voor hulp en toen ze erachter kwamen dat het een 2024 Q8 e-tron was (waarnaar werd verwezen in mijn bestelformulier samen met de VIN!), zeiden ze dat het niet werd ondersteund vanwege SFD2-beveiliging en dat ik de kit moest retourneren. Ik gaf niet zo gemakkelijk op, want ik had al met succes wat codering op onze Q8 gedaan. Ik bevestigde dat we geen SFD2 op ons voertuig hadden, omdat we een vroege productie-uitvoering hadden (maart 2023). Ik controleerde vervolgens de Kufatec-website voor een update voor de coderingsdongle met hun downloadtool en er stond dat er geen bestand op de dongle was geladen! Ik nam opnieuw contact op met de Kufatec-ondersteuning en vertelde hen over het probleem en dat ik bevestigde dat we geen SFD2 hadden en ze weigerden nog steeds te helpen en drongen erop aan dat ik de kit retourneerde. Uit frustratie deed ik dat...

Kufatec onderdelenlijst ter referentie:

Middenconsolebekleding: 4KL.947.209

Dashboardbekleding E-tron logo: 4KL.857.186.A V58

Deurbekleding: 4KE.947.134.B.3Q7

Deurbekleding: 4KE.947.184.B ??

Dashboardbekleding passagier: 4KL.853.190

Dashboardbekleding bestuurder: 4KL.853.189

Middenconsole zijkant: 4KE.947.093.B

Middenconsole zijkant: 4KE.947.094.B

Voorportier cubby light: 4KE.919.390.A

Voorportier cubby light: 4KE.929.390.B

LED-lichtmodules: 4KE.947.355. A-D (aantal 4 om bestaande QQ1 witte LED deurlijstmodules te vervangen)

LED-lichtmodules: 4KE.947.355. E-H (aantal 4 om toe te voegen aan open lichtgeleider op deurlijst)

Coderingsdongle: Kufatec 45956

Diverse bedrading: Kufatec 48178

View attachment 11649 View attachment 11650 View attachment 11651 View attachment 11652
Hallo WunderWagen, ik zag je bericht voor je q4, ik wil graag een paar vragen stellen over mijn Audi 2020 E Tron 50 sfeerverlichting, het is niet inbegrepen in mijn Audi, zou het mogelijk zijn om het te installeren en te coderen in het MMI-infotainmentsysteem, zodat ik de kleur en de helderheid op het scherm kan veranderen in plaats van de telefoon-app?

Het enige probleem is dat ik in IJsland woon en ik wil graag zoveel mogelijk weten over hoe ik het zelf kan doen, dus als er iets is waarmee je me kunt helpen dat ik moet weten, zou het zo'n hulp zijn, man, ik kan je betalen voor informatie als je wilt, ik hoef alleen maar te weten waar ik deze sfeerverlichtingskit kan vinden en hoe ik deze kan installeren en coderen op het MMI-scherm als het mogelijk is? Bedankt 🙏

Weet je of de KUFATEC Kit werkt

Discussion starter · #33 ·
Ten eerste, ik heb geen Q4... de onze is een Q8 e-tron. Ten tweede, ik heb uiteindelijk geen codering gedaan voor mijn lichten, het was een fysieke installatie waarbij de LED's werden toegevoegd aan de bestaande LED-bedrading.

Voor Kufatec denk ik dat ze een kit hebben die werkt op de oudere E-trons, maar je zou rechtstreeks contact met hen moeten opnemen. Voor mijn Q8 hadden ze niet de juiste codering om hun sfeerverlichtingskit te laten werken, dus ik moest hem terugsturen.

Complete set multicolor sfeerverlichting Audi e-tron GE

Ja, ik bedoelde je q8 e-tron, dus die had oorspronkelijk witte sfeerverlichting en je hebt gewoon een blauwe hoes over het licht geplaatst en het was gewoon een blauw licht, maar mijn vraag is of het mogelijk is om ze achteraf te installeren als er een sleuf onder de velg voor is, maar ze er niet zitten?

Discussion starter · #35 ·
ja, ik bedoelde je q8 e-tron dus die had oorspronkelijk witte sfeerverlichting en je hebt gewoon een blauwe cover over het licht geplaatst en het was gewoon een blauw licht, maar mijn vraag is of het mogelijk is om ze aftermarket te installeren als er een sleuf onder de velg voor is, maar ze zijn er niet?
Ik heb de originele witte sfeerverlichting gelaten zoals die is... wat ik heb gedaan (zoals gepost) is nieuwe witte LED-modules toegevoegd en ze omgezet naar blauw. Voor mijn Premium Plus-model was de lichtgeleiders voor de deurpanelen al aanwezig en niet in gebruik.

Ik kan geen commentaar geven op aftermarket omdat ik alle OEM-onderdelen heb gebruikt.

Hoi @WunderWagen, ik hoop dat het goed gaat. Ik ben je bericht tegengekomen en heb toevallig een vreselijke rammel op precies dezelfde plek waar je de lichtstrip hebt geplaatst. Komt die bekleding eraf of moet de deur verwijderd worden en van achteren toegankelijk zijn? Het lijkt erop dat het rammelt met plastic op plastic en ik moet wat viltband plaatsen. Alle hulp zou worden gewaardeerd.

Discussion starter · #37 ·
@WunderWagen Ik hoop dat het goed gaat. Ik kwam je bericht tegen en toevallig heb ik een vreselijk geratel op precies dezelfde plek waar je de lichtstrip hebt toegevoegd. Kan die bekleding eraf of moet de deur verwijderd worden en van achteren benaderd worden? Het lijkt erop dat het rammelt met plastic op plastic en ik moet wat viltband plaatsen. Alle hulp zou worden gewaardeerd.
Ik heb geen lichtstrip toegevoegd, alleen LED's aan de reeds bestaande lichtgeleider (strip) die op de deuren was geïnstalleerd. Je zou het deurpaneel eraf moeten trekken om toegang te krijgen tot de lichtgeleiders.

Ik heb geen lichtstrip toegevoegd, alleen LED's aan de reeds bestaande lichtbuis (strip) die op de deuren was geïnstalleerd. Je zou het deurpaneel eraf moeten halen om toegang te krijgen tot de lichtbuizen.
Begrepen, dus de lichtbuizen zijn niet toegankelijk met de deurkaarten erop, ik moet ze verwijderen. Heeft u documentatie gebruikt, iets zou nuttig zijn. Nogmaals bedankt!

Discussion starter · #40 ·
Hallo Kippar, neem aan dat je de dashboardbekleding aan de passagierskant met het e-tron-logo bedoelt? Zo ja, dan zitten er aan beide uiteinden stekkers. Ik heb de draden van beide dashboardbekledingsconnectoren aan elkaar gesplitst en ze vervolgens beide aangesloten op het voetenruimtelicht aan de passagierskant.

21 - 40 of 43 Posts