Audi e-tron Forum banner

Waarom denk je dat eigenaren de e-tron zo snel opgeven?

26K views 61 replies 27 participants last post by  Zn_Saucier  
#1 ·
Kijkend naar de verkoopcijfers van insideevs.com voor 2019 (toegegeven schattingen), werden er 1.829 e-trons verkocht. Door een snelle enquête te houden op verkoopsites voor gebruikte auto's (autotrader.com, cars.com, enz.) waren er 249 gebruikte e-trons te koop. Slechts één had meer dan 10.000 mijl. De rest zat onder de 5.000 mijl, met een aantal onder de 100 mijl. Dus bijna 14% van de nieuwe autoverkopen is op de wederverkoopmarkt terechtgekomen. Terwijl de Jaguar I Pace slechts 752 keer voor het jaar werd verkocht, was slechts 8% op de wederverkoopmarkt.

Ik wou dat ik had gewacht en gebruikt had gekocht. Had dezelfde auto kunnen hebben met slechts 294 mijl op de teller voor $68.995. Les geleerd.

Wat denk je?

#7 ·
Is het iemand gelukt om een E-Tron leenauto te krijgen van hun dealer bij een servicebezoek? Ik vraag me af hoeveel leenauto's er zouden kunnen zijn. Mijn lokale dealer is een dealer met een vrij groot volume, maar ze hebben geen E-Tron in de service leenauto vloot.
We zijn in de omgeving van Tampa geweest, hebben een e-tron leenauto aangevraagd en gekregen terwijl onze Q5 afgelopen zomer in de service was.

#10 ·
Ik heb mijn etron voor het eerst besteld in september 2018. Afgeleverd in juni 2019. Ik rijd veel voor mijn werk en heb een behoorlijke woon-werkafstand. In iets meer dan 8 maanden heb ik 18.000 mijl met de mijne gereden. Ik woon in een klein havenstadje aan Lake Michigan in Port Washington, WI. De actieradius met de auto heeft een piek bereikt van 245 mijl en op de koudste dag van deze winter (toen de temperatuur -1*F was) daalde die actieradius tot 150. Met de huidige temperaturen van ongeveer 30-40*, haal ik ongeveer 180 mijl en dat aantal zal stijgen naarmate we de lente ingaan.

Ik ben erg blij met de auto. De wegligging is fantastisch. Het regeneratieve remmen is fijn, de kracht in de boost-modus is uitzonderlijk voor een auto van 6.000 pond en ik ben met gemak langs veel andere luxe auto's gereden.

De meeste mensen zien een volle tank benzine en een actieradius van 400+ mijl. Toch rijden ze maar 20-40 mijl per dag. Zolang Electrify America laders blijft installeren en het netwerk uitbouwt, en je een lader in je garage hebt, wat is dan het probleem?

Natuurlijk, ik heb eens in de paar maanden 30 minuten bij een EA-lader doorgebracht, afhankelijk van mijn dag, maar denk eens aan de uren die ik heb bespaard door niet elke 4-5 dagen 5-10 minuten bij het tankstation te staan!

#13 ·
Ik heb mijn etron voor het eerst besteld in september 2018. Afgeleverd in juni 2019. Ik rijd veel voor mijn werk en heb een behoorlijke woon-werkafstand. In iets meer dan 8 maanden heb ik 18.000 mijl met de mijne gereden. Ik woon in een klein havenstadje aan Lake Michigan in Port Washington, WI. De actieradius met de auto heeft een piek bereikt van 245 mijl en op de koudste dag van deze winter (toen de temperatuur -1*F was) daalde die actieradius tot 150. Met de huidige temperaturen van ongeveer 30-40* krijg ik ongeveer 180 mijl en dat aantal zal stijgen naarmate we de lente ingaan.

Ik ben erg blij met de auto. De handling is subliem. Het regeneratieve remmen is fijn, het vermogen in de boost-modus is uitzonderlijk voor een auto van 6.000 pond en ik ben met gemak langs veel andere luxe auto's gereden.

De meeste mensen zien een volle tank benzine en een actieradius van meer dan 400 mijl. Toch rijden ze maar 20-40 mijl per dag. Zolang Electrify America oplaadpunten blijft installeren en het netwerk uitbouwt, en je een oplaadpunt in je garage hebt, wat is dan het probleem?

Natuurlijk, ik heb een keer in de paar maanden 30 minuten bij een EA-oplaadpunt doorgebracht, afhankelijk van mijn dag, maar denk eens aan de uren die ik heb bespaard door niet elke 4-5 dagen 5-10 minuten bij het benzinestation te besteden!
Als ik alleen maar in de stad zou rijden, zou ik mijn E-Tron een 10 van de 10 geven. Probleem is dat ik van Austin naar Santa Fe wil rijden om mijn zus te bezoeken, een reis van 727 mijl. Kan niet, tenzij ik een Tesla model S heb.

#14 ·
WhiteRocket, je schreef:

"Als ik alleen maar in de stad zou rijden, zou ik mijn E-Tron een 10 van de 10 geven. Probleem is dat ik van Austin naar Santa Fe wil rijden om mijn zus te bezoeken, een reis van 727 mijl. Kan niet, tenzij ik een Tesla model S heb."

Dus je kon geen route uitstippelen om je van punt A naar punt B te brengen?

#16 ·
Ik ben net weggegaan bij de mijne en heb hem vervangen door een Porsche Panamera.
Voor mij was het een combinatie van de actieradius en het oplaadnetwerk. Electrify America is volledig onbetrouwbaar. Heb nooit iets in de buurt van een volle snelheid lading gekregen. Maar het ergste was dat de EA-oplaadstations niet worden onderhouden. Goed nieuws: ik heb NOOIT hoeven wachten op een oplader. Slecht nieuws: ik ben nooit op een station geweest waar iemand anders tegelijkertijd aan het opladen was. Slechter nieuws: had te veel ervaringen waarbij de oplader "beschikbaar" zei, maar geen van hen bleek operationeel te zijn.
De EA-mensen aan de hulplijn doen hun best, maar dit is duidelijk geen succesvol bedrijf, dus ik neem aan dat het alleen maar erger zal worden.
De etron is een mislukking en de Taycan zal ook een blauwtje oplopen.
Ik heb een dure les geleerd. Als je volledig elektrisch wilt, dan Tesla.

#18 ·
De Amerikaanse markt was een vreemde keuze om als eerste te beginnen met verzenden in plaats van Europa. In het VK krijgen we een zeer hoog installatiepercentage van opladers en het aantal auto's op de weg heeft daar nog geen verzadiging bereikt. We zijn een kleiner land, dus de implicatie van bijvoorbeeld 50 mijl bereik over te hebben en op zoek te zijn naar een oplader is niet hetzelfde als midden in Nevada te zijn.

#20 ·
Ik ben twee keer bij de dealer geweest en ze schepten op over 'zo goed als nieuwe e-trons' met 'slechts' 2000 mijl voor ongeveer $4.000 korting. Nou, ze waren geregistreerd, dus de belastingvermindering is weg. Ik vraag me af hoeveel auto's er door de dealer worden geregistreerd en vervolgens worden doorverkocht. Misschien zit ik ernaast...

#23 ·
Goede vraag. Iets waar ik over heb nagedacht toen ik een recentelijk verlaten e-tron kocht nadat de oorspronkelijke eigenaar er nauwelijks 2.300 mijl mee had gereden in 7 maanden. Er is absoluut niets mis met de auto zelf. Uitstekende Audi-techniek, bouwkwaliteit, comfort, technische functies, enz. En dankzij de solide prijzen op de tweedehandsmarkt was het een geweldige deal.

Het is niet perfect, er zijn altijd kleine ergernissen met elk voertuig. Maar nauwelijks iets dat ertoe zou leiden dat iemand een bad neemt door een lease vroegtijdig te beëindigen of verlies in afschrijving. Zoals anderen al hebben opgemerkt, moet het de actieradius en het oplaadnetwerk zijn. Vooral als iemand hogere verwachtingen of eisen had dan wat de e-tron kon leveren.

Voor mij, die zelden lange roadtrips zal maken (vooral nu), en thuis oplaadt, is het geen probleem. Op een gegeven moment zal ik verder gaan dan de actieradius en het oplaadnetwerk zelf uitproberen. Hopelijk blijven de dingen verbeteren.

#24 ·
Goede vraag. Iets waar ik over heb nagedacht toen ik een onlangs verlaten e-tron kocht nadat de oorspronkelijke eigenaar er nauwelijks mee had gereden, ~2.300 mijl in 7 maanden. Er is absoluut niets mis met de auto zelf. Uitstekende Audi-techniek, bouwkwaliteit, comfort, technische functies, enz. En dankzij de solide prijzen op de tweedehandsmarkt was het een geweldige deal.

Het is niet perfect, er zijn altijd kleine klachten bij elk voertuig. Maar nauwelijks iets dat ertoe zou leiden dat iemand een bad neemt door een leasecontract vroegtijdig te beëindigen of verlies in afschrijving. Zoals anderen al hebben opgemerkt, moet het de actieradius en het oplaadnetwerk zijn. Vooral als iemand hogere verwachtingen of eisen had dan wat de e-tron kon leveren.

Voor mij, die zelden lange roadtrips zal maken (vooral nu), en thuis oplaadt, is het geen probleem. Op een gegeven moment zal ik verder gaan dan zijn bereik en het oplaadnetwerk zelf uitproberen. Hopelijk blijven de dingen verbeteren.
[/QU

#25 ·
Dat is de houding die ik had toen ik mijn etron nieuw kocht - dat het netwerk zou verbeteren - maar dat is niet gebeurd. Het is erger geworden. Er zijn in twaalf maanden geen nieuwe opladers beschikbaar gekomen op de twee belangrijkste snelwegen die ik gebruik (I-95 en I-64)! En veel opladers die in gebruik zijn, zijn onbetrouwbaar. De etron is in feite een scooter van $75.000. Geweldig voor lokaal reizen binnen 40 mijl van huis, maar waardeloos daarbuiten.

#26 ·
Dat is de houding die ik had toen ik mijn etron nieuw kocht - dat het netwerk zou verbeteren - maar dat is niet gebeurd. Het is erger geworden. Er zijn in twaalf maanden geen nieuwe laders beschikbaar gekomen op de twee belangrijkste snelwegen die ik gebruik (I-95 en I-64)! En veel laders die in gebruik zijn, zijn onbetrouwbaar. De etron is in feite een scooter van $75.000. Geweldig voor lokaal reizen binnen 40 mijl van huis, maar waardeloos daarbuiten.
Ja, ik begrijp je. In mijn geval heb ik de e-tron niet gekocht met de verwachting dat het zou verbeteren. Vandaar dat ik hem gebruikt kocht, omdat het financieel veel minder impact zou hebben om hem over ~2-3 jaar in te ruilen, als ik meer zou gaan reizen en het netwerk niet acceptabel is.

Precies zoals ik had gehoopt dat Tesla de bouwkwaliteit en service in de loop der jaren zou verbeteren, zodat ik een EV kan kopen die een betere actieradius en een beter oplaadnetwerk heeft. Alleen om te ontdekken dat ze zelfs nu, 7 jaar later, nog steeds alleen om kwantiteit in plaats van kwaliteit geven. Geweldige EV-technologie, maar als voertuig zijn ze er niet voor mij.

Vandaar mijn beslissing om die EV-technologie in te ruilen voor een voertuig dat niet geplaagd wordt door paneelmontage, lakproblemen, wind-/weggeluid, piepen/ratelen en slechte klantenservice. We zullen zien hoe de industrie er over een paar jaar uitziet. Met steeds meer EV's die verschijnen, zal de vraag misschien aan beide kanten veranderingen afdwingen.

#34 ·
Nu ik meer langeafstandstijd heb gehad met het rijden in de E-Tron, zal ik zeggen dat hij aan mijn verwachtingen heeft voldaan wat betreft het bereik van elektrische voertuigen. Ik kan veilig zo'n 80 mijl in elke richting reizen zonder zelfs maar een oplaadstation van derden nodig te hebben. En dat met het zware (en geweldige) nadeel van de 21-inch wielen. Alleen al dat zal voldoen aan meer dan 90% van mijn rijbehoeften voor de komende 3-4 jaar. Opladen thuis is best geweldig.

Voor de andere 10% is er een 150Kw+ EA-oplaadstation langs elke route die ik van plan ben te nemen, plus verschillende (langzamere) back-upopties van andere leveranciers. Toegegeven, langere reizen vereisen meer planning, vasthouden aan de belangrijkste snelwegen, enz. Maar dat wist ik van tevoren. Het EA-oplaadnetwerk in het zuiden van de VS (TX) lijkt nieuwer en veel betrouwbaarder te zijn. Ik heb geen problemen gehad.

Het is ook vermeldenswaard dat EA al heeft verklaard dat ze een heleboel slecht presterende stations langs de Amerikaanse oostkust hebben vervangen en geüpgraded. Zoals sommige eigenaren onlangs ontdekten op de harde manier.

Nogmaals, het is geen perfecte situatie. Maar aangezien we vroege gebruikers zijn, is het naar mijn ervaring niet slecht.

Hoe dan ook, ik zal geen excuses maken voor Audi/VW. Ze moeten absoluut het bereik van hun voertuigen verbeteren. En het oplaadnetwerk moet sneller verbeteren dan ze vandaag doen. Ik verwacht dat mijn volgende EV (Audi, of niet) over een paar jaar ruim 300+ mijl real-world bereik zal hebben. Omdat ik graag terug wil keren naar het afwijken van de primaire routes en niet zo vaak hoef te stoppen.

#35 ·
Ik denk dat ik eerder las dat demo-auto's van dealers werden verkocht met weinig kilometers, tenminste minder dan 10.000. Onze dealer had ongeveer 4 E-TRON's als leenauto's en ik moest ze beheren. Ook zij werden verkocht met minder dan 10.000 mijl. Wat betreft auto's die snel worden verkocht door daadwerkelijke kopers, lijken alle klachten die ik hierboven heb gelezen de ware indicatoren te zijn.
- Minder dan verwachte actieradius in de echte wereld
- Aantal kleine problemen waarbij de auto terug naar de dealer moet. Lekken in het zonnedak, MMI-problemen, lekkage van de voorruit.
- Samen met het bovenstaande, het aantal TSB's en terugroepacties. Op mijn bureau heb ik momenteel minstens 4 lopende terugroepacties, 57H3, 90M9, 91X4 en 93G1
- En waarschijnlijk de grote, de betrouwbaarheid van het batterijsysteem. De vroegste E-Trons die we hadden, lagen maandenlang stil omdat we wachtten op onderdelen uit Duitsland en vervangende batterij-eenheden.
- Oplaadinfrastructuur is niet zo robuust als we zouden willen.
- Persoonlijk problemen gehad met een oplader op het werk die de veilige handshake wilde doen en die er steeds uit viel, wat vervelend was.
- Erg zwaar :)

#36 ·
Heb de etron gekocht omdat hij perfect past bij mijn levensstijl als oude gepensioneerde nietsnut. Ga zelden verder dan 100 mijl per dag. Maar heb vorige week een eerste roadtrip gemaakt van Phoenix naar Flagstaff. Ongeveer 120 mijl, maar het gaat de hele tijd omhoog. Van 1000 voet naar 7000 voet. Dus het verbruikte meer stroom dan normaal. Maar ging naar de Walmart in Flagstaff en het leek erop dat alle opladers werkten. En er was er een daadwerkelijk in gebruik. Het was voor een Volvo SUV, de dame die daar zat terwijl hij werd opgeladen, had hem al een week. Ging toen naar Williams, AZ om toerist te spelen. Ging naar de Electrify America bij een LaQuinta. Alle opladers werkten. En een oplader was bezet door een Jag. En de terugweg van 7000 naar 1000 voet. Het was leuk om de kilometerstand omhoog te zien gaan terwijl ik een paar hele lange hellingen van 6% afdaalde. Dus de etron werkt voor mij.

#39 ·
Als we kijken naar de verkoopcijfers van insideevs.com voor 2019 (toegegeven, schattingen), werden er 1.829 e-trons verkocht. Als we een snelle rondgang maken langs websites voor de verkoop van gebruikte auto's (autotrader.com, cars.com, enz.), waren er 249 gebruikte e-trons te koop. Slechts één had meer dan 10.000 mijl. De rest had minder dan 5.000 mijl, een aantal zelfs minder dan 100 mijl. Dus bijna 14% van de nieuwe auto's is op de wederverkoopmarkt terechtgekomen. Terwijl de Jaguar I Pace in dat jaar slechts 752 keer werd verkocht, was slechts 8% op de wederverkoopmarkt.

Ik wou dat ik had gewacht en een gebruikte had gekocht. Had dezelfde auto kunnen hebben met slechts 294 mijl op de teller voor $ 68.995. Les geleerd.

Gedachten?
Audi heeft in 2019 iets meer dan 3800 e-trons verkocht en vorig jaar in de VS meer dan 4800 e-trons. De meeste e-trons van 2020 waren het model van 2019, dus ik zou zeggen dat er minstens 6000 e-trons van 2019 moeten zijn. 249 gebruikte modellen te koop hebben, vertelt me dat er veel tevreden eigenaren zijn.

#42 ·
We hebben vandaag afscheid genomen van onze 2021 eTron Sportback Prestige voor een 2023 BMW iX 50. We hoopten bij Audi EV's te blijven, maar ze zijn laat op het feestje. De eTron is gewoon te klein voor ons en de actieradius is slecht en niets dat Audi binnenkort uitbrengt is veel beter. Ook is de inruilwaarde, althans in mijn omgeving, verschrikkelijk. We hebben verlies geleden bij de inruil, maar we hebben tenminste de $7500 belastingvermindering gekregen toen we hem kochten.

#43 ·
Als je een auto inruilt binnen de eerste paar jaar, krijg je een klap, ongeacht het merk. Sommige verliezen 20% in het eerste jaar! Na ongeveer 4-5 jaar vertraagt het. Als je kijkt naar de inruilwaarden versus particuliere verkopen, lijkt de etron ongeveer gemiddeld voor het merk.

"Auto's verliezen de meeste waarde in het eerste jaar en de afschrijving gaat ongeveer vijf jaar door. Een auto kan tot 20% van zijn waarde verliezen in het eerste jaar en in de eerste vijf jaar dalen tot ongeveer 40% van de oorspronkelijke prijs. Dat betekent dat het ongeveer 15% van de waarde per jaar verliest na het eerste jaar."

#44 ·
Als je een auto inruilt binnen de eerste paar jaar, krijg je een klap, ongeacht het merk. Sommige verliezen 20% in het eerste jaar! Na ongeveer 4-5 jaar vertraagt het. Als je kijkt naar de inruilwaarden versus particuliere verkopen, lijkt de etron ongeveer gemiddeld te zijn voor het merk.

"Auto's verliezen de meeste waarde in het eerste jaar en de afschrijving gaat ongeveer vijf jaar door. Een auto kan tot 20% van zijn waarde verliezen in het eerste jaar en in de eerste vijf jaar dalen tot ongeveer 40% van de oorspronkelijke prijs. Dat betekent dat hij ongeveer 15% van de waarde per jaar verliest na het eerste jaar."
Ja, dat besef ik allemaal. Ik was gewoon geschokt over hoe snel en hoeveel de markt voor gebruikte auto's de afgelopen 2 jaar is gedaald. Toen ik de eTron nieuw kocht, waren de gebruikte exemplaren niet veel goedkoper, dus ze behielden hun waarde heel goed, net als vrijwel alle gebruikte auto's. Audi-dealers belden me op om te proberen me gebruikte 2021 eTrons met 10.000 mijl of meer te verkopen voor $80-85.000. Mijn eTron was de Prestige en had alle toeters en bellen die erop besteld konden worden en het was ongeveer $92.000. Dus met de belastingvermindering van $7500 had het geen zin om een gebruikte te kopen.

KBB heeft de waarden ver overschat voor eTrons. Ik ontving aanbiedingen van de dealer om mijn 2021 in te ruilen voor een 2023 eTron. Ze boden tot $5000 korting op de 2023 en hadden geschat dat ik $6154 zou krijgen voor het inruilen van mijn 2021. Ze schatten de inruilwaarde op $61.242 en hij had slechts ongeveer 13.000 mijl op de teller. Dus met dit alles en een rente van 6,99% zou mijn maandelijkse betaling met $214 stijgen! Nou, als de 2023 iets groter was, meer vermogen had en een veel grotere actieradius, had ik het misschien overwogen. De 2023 is echter in wezen dezelfde auto. De 2024 Q8 eTron ziet er veelbelovend uit, met de Sportback met een geschatte actieradius van 300 mijl, maar het is in wezen dezelfde auto.

#46 ·
Zonder ieders antwoorden te lezen, mijn 2 cent sinds ik onze 22 etron bezit, is puur het feit dat het bereik zuigt. Mijn 22 etron adverteert met een maximaal bereik van 222 mijl. Wat ze je pas vertellen nadat je hem hebt gekocht, of de verkoper het je nu vertelde of in je handleiding staat, is dat je hem niet altijd tot 100% moet opladen. Laad hem slechts op tot 80%. Als je langere ritten gaat maken, laad hem dan op tot 100%. Nou $#!+ nu haal ik gemiddeld maar 150-160 mijl bij 80% en dat hangt ervan af of het buiten warm/heet is. Toen het koud was, haalde ik gemiddeld 129-139 mijl. Een ander goed voorbeeld, gisteren had ik mijn etron opgeladen tot 100% vanwege een langere rit. 's Ochtends toen ik de oplader loskoppelde, had ik een bereik van 202 mijl. Dat is het hoogste geschatte bereik dat ik heb gehaald sinds ik deze suv bezit. Mijn eerste bestemming volgens de GPS was 32 mijl verderop. Op de snelweg 98% vlak bereikte ik mijn eerste bestemming met een resterend bereik van 152 mijl. Zonder airco of verwarming te gebruiken en in de efficiëntiemodus te rijden. Ik rijd de snelheidslimiet en heb geen zware voet, vooral niet met mijn vrouw, kind en bejaarde moeder in de auto. Ik was echt teleurgesteld dat ik uiteindelijk 50 mijl bereik verbruikte op een rit van 32 mijl. Dit gebeurt vaak en niet de enige keer. Omdat we gisteren naar veel andere plaatsen moesten, moest ik uiteindelijk een plek vinden om op te laden voordat ik naar huis ging, omdat ik nog 65 mijl lading had nadat we alles hadden gedaan wat we wilden doen. Eerlijk gezegd, voor mij is deze etron suv het geld dat we hebben uitgegeven niet waard. De technologie is geweldig (als hij werkt), maar zelfs dat is hit or miss van wat ik heb gelezen op de forums en groepsberichten. Veel mensen verlaten de etrons en gaan naar Tesla en andere ev-auto's. Ik hou niet van Tesla's, maar ik haat ze ook niet. Vrienden van mij hebben ze en ze zijn qua bereik geweldig vanwege hun regeneratiemogelijkheid. Zodra je het gas loslaat, begint hij te regenereren, wat geweldig is, zowel op de snelweg als in de stad. Met onze etrons gebeurt regeneratie alleen als de rem wordt gebruikt of als je de linker paddle indrukt. Maar serieus, wanneer ga je nu langzamer rijden of remmen op een open snelweg zonder verkeer? Met Tesla's zul je vaker het gas loslaten om je snelheid te verlagen of de snelheid te behouden etc. Vrienden vertellen me dat hun bereik het vrij goed volhoudt, zelfs op de snelwegen.

Een andere reden....De inruilwaarde van Audi daalt als een steen. Dat verbaast me vooral gezien het een populair luxemerk is.

#47 ·
Zonder ieders antwoorden te lezen, mijn 2 cent sinds ik onze 22 etron bezit, is puur het feit dat het bereik zuigt. Mijn 22 etron adverteert met een maximaal bereik van 222 mijl. Wat ze je pas vertellen nadat je hem hebt gekocht, of de verkoper het je nu heeft verteld of in je handleiding staat, is dat je hem niet altijd tot 100% moet opladen. Laad hem slechts op tot 80%. Als je langere reizen gaat maken, laad hem dan op tot 100%. Nou $#!+ nu haal ik gemiddeld maar 150-160 mijl bij 80% en dat hangt ervan af of het warm/heet is buiten. Toen het koud was, haalde ik gemiddeld 129-139 mijl. Een ander goed voorbeeld, gisteren had ik mijn etron opgeladen tot 100% vanwege een langere reis. In de ochtend toen ik de oplader loskoppelde, had ik een bereik van 202 mijl. Dat is het hoogste geschatte bereik dat ik heb gehaald sinds ik deze suv bezit. Mijn eerste bestemming volgens de gps was 32 mijl verderop. Op de snelweg 98% vlak bereikte ik mijn eerste bestemming met een resterend bereik van 152 mijl over. Zonder airco of verwarming te gebruiken en in de efficiëntiemodus te rijden. Ik rijd de snelheidslimiet en ik heb geen zware voet, vooral niet met mijn vrouw, kind en bejaarde moeder in de auto. Ik was echt teleurgesteld dat ik uiteindelijk 50 mijl bereik verbruikte op een reis van 32 mijl. Dit gebeurt vaak en niet de enige keer. Omdat we gisteren nog veel meer plaatsen moesten bezoeken, moest ik ergens opladen voordat ik naar huis ging, omdat ik nog 65 mijl lading over had nadat we alles hadden gedaan wat we wilden doen. Eerlijk gezegd, voor mij is deze etron suv het geld dat we hebben uitgegeven niet waard. De technologie is geweldig (als hij werkt), maar zelfs dat is wisselvallig, van wat ik op de forums en groepsberichten heb gelezen. Veel mensen verlaten de etrons en gaan naar tesla's en andere ev-auto's. Ik hou niet van tesla's, maar ik haat ze ook niet. Vrienden van mij hebben ze en ze zijn qua bereik geweldig vanwege hun regeneratievermogen. Zodra je het gas loslaat, begint hij te regenereren, wat geweldig is, zowel op de snelweg als in de stad. Met onze etrons gebeurt regeneratie alleen als de rem wordt gebruikt of als je de linker paddle indrukt. Maar serieus, wanneer ga je afremmen of remmen op een open snelweg zonder verkeer? Met tesla's zul je vaker het gas loslaten om je snelheid te verlagen of de snelheid te behouden, enz. Vrienden vertellen me dat hun bereik het vrij goed volhoudt, zelfs op de snelwegen.

Een andere reden....De restwaarde van Audi daalt als een steen. Dat verbaast me, vooral gezien het een populair luxemerk is.
Even om één probleem op te helderen: uitrollen is de meest efficiënte manier om een auto te verplaatsen. Met elke regeneratie gooi je 25 tot 30 procent van de kinetische energie weg, die verloren gaat als warmte. Dus als een auto - zoals Tesla - niet kan uitrollen, is dat een NEGATIEF.

Wat betreft je reis van 32 mijl. ALLE EV's, inclusief Tesla's, zullen in het begin, als je begint te rijden, eerst 20 of 30 minuten lang mijlen "wegsmelten" terwijl de cabine opwarmt/afkoelt en de batterij op de optimale bedrijfstemperatuur komt. Je moet je auto opladen met een timer die is ingesteld op je vertrektijd en de airconditioning van de cabine als onderdeel van die oplaadcyclus opnemen. (Als je een timer gebruikt, wordt de energie die wordt gebruikt om de cabine te conditioneren, vanuit de muur teruggegeven aan de batterij.) Op die manier vertrek je met een volle, geconditioneerde batterij en cabine. Ik wed dat je 50 mijl VEEL dichter bij de 32 zou zijn geweest.